Clover Health: I dipp innan potentiell short squeeze?

Aktiekursen för Clover Health (NASDAQ: CLOV) ökade med över 5% under tisdagens intradagshandeln.

clov clover health
Bildkredit: Clover Health

Aktiekursen för Clover Health ökade med över 5 procent under tisdagen. Under den senaste månaden har företagets aktiekurs ökat med över 70% – vilket i stor utsträckning drivs av investerare som är aktiva på sociala medier som samordnar en så kallad ”short squeeze”.

Anledningar till uppgång för Clover Health

En av de nyare katalysatorerna, som är det som potentiellt driver upp aktiekursen, är att företaget tillkännager planer på att nästan fördubbla sitt geografiska fotavtryck. Utvidgningen som är föremål för CMS-godkännande – kommer att göra Clovers planer för Medicare Advantage (MA) tillgängliga för berättigade personer i totalt 209 ”counties” i 9 delstater i USA. Individer som är berättigade till Medicare i dessa nya ”counties” kan anmäla sig till Clovers planer under valperioden som sträcker sig från 15 oktober till 7 december med täckning som börjar den 1 januari 2022.

Tidigare tillgängliga stater. Bildkredit: Clover Health

För närvarande erbjuder Clover sina Medicare Advantage-planer i 108 counties där det tar hand om cirka 66 300 medlemmar. Och den planerade expansionen kommer att täcka ytterligare counties. 94 av dem finns i Clovers befintliga delstater Georgia, New Jersey, South Carolina och Texas, och 7 av dem i Alabama – en ny stat för företaget. Dessutom har Clover också planer tillgängliga i Arizona, Mississippi, Pennsylvania och Tennessee.

Under nästa år kommer alla företagets planer att fungera enbart under varumärket Clover. Och som sådan kommer Clover att avbryta sitt nuvarande arrangemang för samvarumärke med Walmart i 8 Georgia-län. Det kommer inte att ske någon väsentlig förändring av fördelarna enligt dessa planer och Clover förväntar sig att det inte kommer att uppstå några störningar för dess medlemmar i dessa planer.

Clover planerar också att införa ett antal nya förmåner. Vissa kan lanseras för befintliga Clover-medlemmar redan under tredje kvartalet 2021. För många av sina planer avser Clover att utöka sin receptfria recept och lägga till en livsmedelsfördel. Det skulle finnas i många större återförsäljare (inklusive Walmart), ytterligare lokala stormarknader och regionala kedjor.

Vad är Clover Health?

Till skillnad från företag med låg tillväxt i videospelsbutiker och biografer, erbjuder Clover en artificiell intelligensbaserad plattform som hjälper läkare att leverera bättre vård till lägre kostnader. Hittills har den riktat sig till Medicare-berättigade patienter. Det är en växande befolkning i ett land där 10 000 människor fyller 65 år varje dag. Reddit-publiken kan faktiskt köpa ett företag med utmärkta framtidsutsikter.

De har en plattform som ger patientdata från många källor – primärvårdsläkare, specialister, sjukhus, kliniker, laboratorier och apotek – och binder sig med socioekonomiska faktorer för att tillämpa maskininlärning. Resultatet är ett gränssnitt för primärvårdsläkare att hjälpa de att förbättra det kliniska beslutsfattandet.

Sedan grundandet har Clover Health fokuserat på Medicare Advantage (MA) -marknaden. Det är ett trångt fält – det finns mer än 3000 MA-planer från privata försäkringsbolag. Men det unga försäkringsbolaget har stadigt fått en andel. Det har skapat en solid tillväxt i medlemskap och intäkter, men det har ännu inte översatts till positivt kassaflöde. En bra proxy för detta är resultat före räntor, skatter, avskrivningar och avskrivningar (EBITDA). Även när det blir justerat för engångskostnader blir det värre som en procent av försäljningen.

Clover Health har ett innovativt sätt att hjälpa läkare att leverera bättre resultat för patienter till lägre kostnad. Dess första erbjudande på MA-marknaden verkar också leverera. Den marknaden är värd hela 270 miljarder dollar och förväntas växa till 590 miljarder dollar år 2025. Dessa siffror innebär att företaget har en chans att lyckas på ett stort sätt.

Se också:


Johan Vartanian - Ekonomi Författare

Johan har en ekonomikandidat utbildning från Högskolan i Skövde. Han har även erfarenhet från ekonomivärlden med bland annat positioner inom bank samt entreprenörskap inom IT. Han har jobbat med digital marknadsföring och SEO under flera år.

Johan gillar även att noga följa aktiemarknaden (ibland lite för noga enligt hans vänner) och han har även under senaste åren dykt djupare i kryptovärlden.

Därför har vi bjudit in Johan Vartanian att skriva artiklar inom ekonomi här på CompareSweden som frilansare.

Lämna en kommentar