Sony SRS-XP700 & SRS-XG500 review

• Karaoke-klar, med mikrofon och gitarringångar
  • LED – ljusvisning
  • Vattentålig

NACKDELAR

• Opraktiskt stor
  • App (och EQ) är inte så användbara som de borde vara

Om du letar efter en stor blomstrande högtalare för din nästa grill har Sony två starka alternativ. På den ”lilla” sidan finns SRS-XG500. På den ännu större sidan finns Sony SRS-XP70o. Även om den är enorm, är SRS-XP700 tekniskt sett bärbar och har anständig batteritid, men att släpa runt den här högtalaren är lite smärtsamt även med två inbyggda handtag. Båda högtalarna har inbyggda LED-ljusshower och karaokeingångar, och kan enkelt driva din nästa utomhusfest, om du är ute efter ett enormt stort ljud är SRS-XP700 det bättre värdet, den är större, högljuddare och mer kapabel till dundrande basdjup. Den mindre SRS-XG500 kan vara mer tilltalande för de flesta användare, eftersom den tar upp en rimligare plats samtidigt som den levererar mycket kraft.

Enorm och rejäl

SRS-XP700 mäter 70 x 31,5 x 37 cm och väger hela 17 kg som är skrämmande tungt. Den är längre än den är bred och liknar en basförstärkare mer än en vanlig bärbar högtalare. Den har ytterligare gummifötter så att den kan läggas på sidan.

Sony SRS-XP700 & SRS-XG500 recension
Sony SRS-XP700 & SRS-XG500 test
Sony SRS-XP700 & SRS-XG500 review
Bildkredit: Sony

När högtalaren är vertikal sitter kontrollpanelen upptill med knappar för ström, Bluetooth-parning, Spela/Pausa, Volym upp/ner och MegaBass. Två 6,75-tums woofers och tre framåtvända 2,4-tums diskanthögtalare sitter bakom gallret, med en enda två-tums diskanthögtalare på den övre panelen vinklad för att skjuta upp och bakåt. Lysdioder i toppen och botten av gallret ger en ljusshow när högtalaren används.

Baksidan av högtalaren innehåller en panel med täckta anslutningar för två 1/4-tums mikrofoningångar, var och en med dedikerade volymknappar. En av dem kan också användas för gitarrer, så att högtalaren fungerar som en förstärkare. Det finns också en USB-A-port för laddning av mobila enheter, en annan USB-A-port för att spela musik, en 3,5 mm ingång (ingen kabel ingår) och anslutningen för strömkabeln.

Sony SRS-XP700 & SRS-XG500 recension
Sony SRS-XP700 & SRS-XG500 test
Sony SRS-XP700 & SRS-XG500 review

IPX4-betyget är inte imponerande för en bärbar Bluetooth-högtalare, men det är bra för ett system av den här storleken. Högtalaren klarar lätta stänk och dimma, och du kan torka av den med en fuktig trasa. Släpp bara inte loss trädgårdsslangen på den. SRS-XG500 är mer robust, med en IP66-klassning som klarar högtrycksvattenspray och är skyddad mot damm.

Funktioner

Sony Music Center-appen känns lite överflödig. DJ-effekter som Flanger och Isolator kan vara roliga under kort tid, och ett ljudavsnitt låter dig spela med en Triple Band EQ (endast tillgänglig med MegaBass inaktiverad). Appen låter dig också växla några ljudbehandlingsfunktioner som vi i allmänhet rekommenderar att lämna, inklusive ClearAudio+, LiveSound och MegaBass. Om du vill använda MegaBass kan den aktiveras/inaktiveras på själva högtalaren. Så det är inte nödvändigt att gräva igenom appen för det. Förmodligen är den mest användbara delen av appen belysningssektionen, där du kan välja olika LED-mönster, inklusive den viktiga avstängningen.

SRS-XP700 är kompatibel med Bluetooth 5.0 och stöder AAC, SBC och LDAC Bluetooth codecs.

Sony uppskattar SRS-XP700: s batteritid till ungefär 25 timmar, men dina resultat varierar med dina volymnivåer. I manualen står det att batteriets livslängd sjunker till fem timmar med MegaBass och LED – lampor på och volymen är inställd på maximalt när du strömmar Bluetooth-ljud. Detta är inte chockerande. Vad som verkligen är förvånande är att en så stor högtalare kan släcka ljudet så högt från ett batteri alls och inte behöver vara inkopplad hela tiden. Det skulle vara klokt att använda strömkabeln när det är möjligt, men detta kräver att anslutningsporten avslöjas, och det betyder att IPX4-vattentätheten inte längre gäller.

Dundrande bas

Även om MegaBass-funktionen är avstängd, levererar SRS-XP700 en seriös bas som närmar sig den typ av åska du kan höra från en klubb PA. Detta är inte något slags approximerat basdjup som produceras av en passiv radiator – den ger verkligen en rejäl dunk. Om du slår på MegaBass när volymen är hög bör det skicka skakningar av ren glädje till fans av intensiva låga frekvenser och allvarligt irritera dina grannar.

På musik med intensivt subbasinnehåll, som The Knife’s ”Silent Shout”, levererar SRS-XP700 en vansinnig basupplevelse. Med MegaBass på högsta volym tämjs basen faktiskt något av digital signalbehandling (DSP) för att rädda drivrutinerna från sig själva. Kick-trummor på rockspår låter ungefär som live-kick-trummor genom en PA, inte alls lika högt, men packar fortfarande den typ av Mjolnir-liknande dunk som du faktiskt kan känna.

Bill Callahans ”Drover”, ett spår med mycket mindre djup bas i mixen, ger oss en bättre känsla av SRS-XP700: s övergripande ljudsignatur. Vid ungefär 75% volym med MegaBass avstängd låter trummorna på det här spåret dundrande. Även med den här massiva basen överröstar inte trummorna resten, och diskanthögtalarna levererar mycket närvaro för att höja de akustiska trummorna och högre register slagverk. De flesta spår vi testade låter mycket bättre med MegaBass avstängd – den djupa basen finns där oavsett vad, men du får mer klarhet i mitten och topparna. Slå på MegaBass, och Callahans barytonsång får faktiskt ännu mer basförstärkning än trummorna, vilket indikerar att läget fokuserar mer på låga och låga mellanslag än subbasfrekvenser.

Sony SRS-XP700 & SRS-XG500: När du behöver stort ljud

De flesta människor kommer inte att behöva den typ av åska som Sony SRS-XP700 levererar. Om så mycket ljudeldkraft tilltalar dig, är det förmodligen ett bättre värde än dess syskon med liknande pris, boombox-stil SRS-XG500. Det kan inte förnekas att SRS-XP700 definitivt är en kraftfullare högtalare, men många användare kommer att föredra den mindre rimliga storleken på det mindre syskonet, som fortfarande erbjuder gott om bom. Både JBL PartyBox 300 och SRS-XP700 kombinerar kraftfullt ljud med LED-ljusshow och karaokeingångar, men kanten går nog till den nyare Sony-modellen här.

Du kanske också är intresserad av:

5 svar på ”Sony SRS-XP700 & SRS-XG500 Recension”