CNN+ stängs ner en månad efter lansering

CNN+

Warner Bros. Discovery stänger av CNN + den 30 april, vilket markerar en av företagets första betydande manövrar sedan sammanslagningen av WarnerMedia och Discovery slutfördes för mindre än två veckor sedan.

Beslutet sätter ett abrupt slut på en ambitiös och aggressiv satsning som personer som är bekanta med saken säger rankade David Zaslav, den nya VD:n för Warner Bros. Discovery, från början. Zaslav var irriterad över beslutet av Jason Kilar, tidigare VD för WarnerMedia när det var ägt av AT&T, att lansera CNN+ bara veckor innan Discovery skulle ta över verksamheten. Men han kunde inte kommunicera med WarnerMedias ledning på grund av juridiska gränser kring fusionsprocessen.

”Det här beslutet är i linje med WBD:s bredare direkt-till-konsumentstrategi”, säger Chris Licht, tillträdande VD för CNN, i ett uttalande. ”På en komplex streamingmarknad vill konsumenterna ha enkelhet och en all-in-tjänst som ger en bättre upplevelse och mer värde än fristående erbjudanden.” Zaslav har på senare tid varit öppen med sin önskan att kombinera alla företagets tillgångar för streaming-video, som även inkluderar Discovery+ och HBO Max, under ett enda paraply.

Vad detta betyder

Beslutet inskränker CNN:s ansträngningar att gå med i TV-nyhetskrigen, som redan utkämpas av dess direkta konkurrens. MSNBC har avslöjat planer på att rulla ut fler opinionsstyrda shower i ett försök att generera fler prenumerationer för Peacock, dess företagsförälders streaminguttag. Fox News har utökat Fox Nations räckvidd och lagt till dokumentärer om sanna brott och till och med filmer i ett försök att locka inte bara fans av dess kabelnyhetsuttag, utan också ett bredare spektrum av potentiella prenumeranter. CBS News har nyligen sett över sin streaming- videoinsatseroch lade till nya shower ledda av ankare inklusive Norah O’Donnell och Tony Dokoupil. Både NBC News och ABC News har satsat på livenyhetsprogram och satt upp ankare som Tom Llamas och Linsey Davis i tidiga vardagsprogram.

Miljonförluster är att vänta på grund av CNN+

CNN plöjde in miljoner i satsningen, plundrade nyhetschefer och producenter från platser som ABC News och NBC News, och signerade notabiliteter som matskribenten Alison Roman och affärsprofessorn Scott Galloway. Nuvarande personal som Anderson Cooper och Don Lemon fick i uppdrag att leda en show om föräldraskap respektive en talkshow med en livepublik. En show ledd av Jemele Hill och Cari Champion hade ännu inte startat. CNN hade också gjort några affärer med talanger för CNN+ som de var tvungna att avslöja, enligt en person som är bekant med situationen.

Inom CNN var chefer nöjda med den tidiga utvecklingen av det nya företaget , som två personer indikerade hade fått 100 000 till 150 000 prenumeranter under de första veckorna online. Vissa chefer trodde att tjänsten var på väg mot att nå målen för första året. Tidigare i veckan fick Chris Wallace, som hoppade till CNN från Fox News Channel för streamingsatsningen, en intervju med Vita husets presssekreterare Jen Psaki i hans nya CNN+-intervjuprogram.

Men lite av det spelade någon roll för de nya ledarna för Warner Bros. Discovery, som är fast beslutna att lansera ett extremt brett streamingerbjudande som blandar premiumberättelsen från HBO-program och det oskriptade dokumentärpriset från Discoverys kabelnätverk. Företaget hade redan sänkt marknadsföringsbudgeten för CNN+, vilket gjorde möjligheten att locka nya tittare exponentiellt svårare.

Se också:

Framtiden är oviss

Det är fortfarande oklart om CNN har för avsikt att behålla några av sina flashiga nyanställningar, som förutom Wallace inkluderar Kasie Hunt, tidigare från NBC News, och Audie Cornish, NPR-veteranen. Vissa talangaffärer, enligt en person som är bekant med saken, var inte beroende av att arbeta för CNN+, och inkluderade möjligheten att bidra till CNN:s bredare utbud av fastigheter. Faktum är att vissa CNN+-talanger kommer att övervägas för TV eller digitala möjligheter, enligt två personer som är bekanta med satsningen. En av dessa personer föreslog att om man inte hittar en plats för dem har företaget indikerat att det kan vara villigt att betala ut deras kontrakt. Under tiden har Warner Bros. Discovery hävt ett anställningsstopp som var på plats på CNN, enligt en person som är bekant med saken, vilket kan öppna tjänster för CNN+-anställda.

Warner Bros. Discoverys beslut kommer sannolikt att överlämna CNN+ till högen av glänsande produktlanseringar som aldrig kom igång, antingen på grund av svaga konsumentreaktioner eller förändringar i företagets strategi.


Lämna en kommentar