Bowers & Wilkins 603 S2 Anniversary Edition – Recension

Bowers & Wilkins 603 S2 Anniversary Edition test och omdöme!

Bowers & Wilkins 603 S2 recension
Bildkredit Bowers & Wilkins

Bowers & Wilkins 603 S2 Anniversary är en 2,5-vägs golvhögtalare och flaggskeppet i 600-serien. Utöver själva högtalaren, är detta ett anmärkningsvärt ögonblick för 600-serien eftersom den har sålts i 25 år. Detta är en betydande prestation när vi tänker på att det finns hela ljudtillverkarföretag som inte har överlevt så länge som det.

Mer än så har 600-serien blivit ett riktmärke, något som andra företag tittar intensivt på, studerar och – oavsett om de vill erkänna det eller inte. Det är inte den enda högtalaren vid denna prispunkt som har denna makt, men under hela den tid den har varit en del av Bowers-sortimentet har det varit ett teoretiskt riktmärke.

Så, 25 år senare, var står vi? Är detta en vältajmad påminnelse om att Bowers & Wilkins fortfarande vet hur man bygger en kraftfull och prisvärd högtalare för att ta emot alla som kommer eller är det ett tomt firande?

Design och Specifikation

Från Kevlar till Continuum

Detta är den sjunde generationen av 600-serien och bygger på utvecklingen som introducerades i den föregående generationen från 2018. Det var den första 600-serien som gick från de långa Kevlar-högtalarna till det nya ”Continuum” som de nu använder. Vad Continuum faktiskt är förblir en affärshemlighet men den allmänna tanken är att allt som var bra och riktigt med Kevlar är kvar medan några av de mindre fördelaktiga aspekterna blev åtgärdade. I 603 Anniversary Edition är det en 150 mm mellanregisterhögtalare som har liknande arkitektur som ett antal högtalare i 700-serien.

Denna samarbetar med en version av ”Double Dome” diskanthögtalare 25 mm i ett frikopplat fäste som ser användning vid alla punkter under användningen av diamant i flaggskeppen. Detta har ett påstått övre frekvenssvar på 38 kHz vilket tyder på att det borde vara helt krispigt ljud i det övre ljudspektrumet.

Frekvensspektrum

Bowers & Wilkins hävdar mycket förbättrad transparens och upplösning över frekvenssvaret. På papper åtminstone är 603 S2 lite förändrad från föregående modell. Frekvenssvar ges 48Hz – 28kHz vid +/- 3dB och känslighet vid en godartad 88dB/W. Den viktigaste detaljen i specifikationerna är dock att om du mäter 603 till den mindre krävande +/- 6dB-siffran sjunker lågfrekvensförlängningen till en hälsosam 28 Hz vilket är ganska imponerande till priset. Med rumsförstärkning som sannolikt också spelar en roll, finns det utrymme för att detta verkligen kan betraktas som en fullsortimentdesign.

Estetiskt är Anniversary Edition också evolutionärt snarare än revolutionärt. Snyggt litet ”Anniversary” -manus runt diskanten åt sidan, det är ganska likt föregångaren. Även om en trä-finish av ek har lagts till för alla modeller. Jag tycker inte att det här är en särskilt vacker högtalare – i synnerhet i den svarta finishen ser den lite tråkig ut men det är delvis poängen. 603 är mycket uppenbart en Bowers & Wilkins-produkt och utseendet är stilren och viktigast av allt, igenkännbar. I linje med de senaste golvstående högtalarna från företaget levereras en enorm sockel som håller skåpet upprätt under alla utom de mest ostadiga situationerna men det ger högtalaren ett stort fotavtryck och du kan fästa kupoliga fötter eller spikar direkt på undersidan.

Även om utseendet är subjektivt är det inte kvalitet. Detta är verkligen en mycket välgjord högtalare. Även med tanke på det faktum att priset har gått upp till den punkt där det nu är en högtalare på 18 996 kr under den 25-åriga livslängden på 600-serien. Känns det fortfarande värt pengarna eftersom de får dig att känna att du har använt dina pengar på ett bra sätt.

Se också TV:n med inbyggda högtalare från Bowers & Wilkins: Philips PUS9435 4K LED UHD Recension

Prestandan på Bowers & Wilkins 603 S2

Absolut nyckeln till att förstå dygderna i 603 S2 Anniversary Edition är ”utrymmet för att detta verkligen kan betraktas som en full-range design” -linje i specifikationsavsnittet. Nu måste 603 S2 Anniversary Edition bedömas i en värld där vi har granskat Elipson Heritage XLS15 , en högtalare som inte så mycket uppnår föreställningen om ”full range” som förkroppsligar det men trots allt är det stora Bowers gör är att leverera en enkel lowend, som fyller utrymmet du använder den i.

Innan vi diskuterar något annat i 603 ska vi säga att den levererar på en nivå som många kommer att tycka är övertygande. Dessutom gör den det på ett mycket användarvänligt sätt.

Bundet till detta och tydligt i ett brett urval av musik, är det arbete via crossover. De senaste förbättringarna av golvhållarna från företaget. 603 S2 Anniversary Edition är fortfarande inte den mest ballistiskt klingande högtalaren någonsin men den kan ta den eleganta…”hyllningen” till nya höjder. Du hör aldrig flera drivers, bara en enda, välintegrerad, flotta av ljudvåg. Med riktigt högt tempomaterial finns det en fraktionerad tröghet som är märkbar jämfört med de tvåvägshögtalare som finns i dessa delar men de kan inte gå så lågt som 603 Anniversary Edition kan.

Pris och tillgänglighet för Bowers & Wilkins 603 S2

Bildkredit: Bowers & Wilkins

Continuum är inte lika särskiljande när det gäller dess totala prestanda som de äldre Kevlar-enheterna. Men det finns fortfarande en liten karaktär, ironiskt nog för att den har så lite egen färg. Över hela mellanklassen känns det väldigt ’korrekt’ när det gäller vad det gör. Det är inte helt hänsynslöst eller oförlåtligt men det är inte heller fruktansvärt sött. Att flytta från Cyrus till den lite fylligare klingande Edge A ger ett bättre övergripande partnerskap för dessa öron. Det förlorar ingenting av den tonala noggrannheten. Men i ett större urval av musik är det mer engagerande att lyssna på. Att hitta något till ett mer likvärdigt pris som har en liknande tonbalans skulle dock inte vara svårt.

I samarbete med detta börjar 603 S2 Anniversary Edition bli mer och mer meningsfull. Den kombinerar utrymme och skala med bra, otvungen detaljåterhämtning. Och det innebär att du upplever en otroligt prestanda jämfört med Elipson som är dubbelt så bred.

Detta gäller även TV- och filmarbete. För två kanalanvändare finns rolig fördel angående högtalare i den här storleken som omvandlar dumma filmer till mer underhållande. Explosioner har vackra detaljer och med förskonande disktant kombinerat säkerställer hur tillfredsställande Bowers & Wilkins 603 S2 är.

Se också: Audio Pro A10 Multiroom högtalare

Bowers & Wilkins 603 S2 Anniversary: Slutsats

603 S2 Anniversary Edition låter mycket bra och är tillfredsställande. Bowers & Wilkins har utnyttjat sin stora teknikkunskap hur man gör en högtalare med få signifikanta brister. Företaget har arbetat hårt för att se till att det här är en högtalare du kan leva med dag ut.

Det är denna styrka i djupet som blir uppenbar ju mer tid du spenderar med 603 S2 Anniversary Edition som kommer att göra skillnad för många konsumenter. Om du ställer upp en demo hos en återförsäljare och jämför med några viktiga rivaler, kommer du inse att Bowers och Wilkins blir starkare ju fler saker du spelar och desto längre du lyssnar. Det du har här är en påminnelse om att 600-serien har funnits så länge för att den levererar väldigt bra. Eftersom det firar ett kvarts sekel fortsätter 603 S2 Anniversary Edition denna tradition. Detta är fortfarande ett riktmärke för allround-förmåga som rivaler kommer att se till och därför mer än någon annan.

Fördelar

• Kraftfullt, sammanhållet, exakt och förfinat ljud
  • Mycket bra kvalité på bygget