Vad är Input lag? Vi förklarar allt

Vad är egentligen input lag? När du försöker spela ett videospel eller använda en TV som datorskärm är det en sak de har gemensamt. Att kunna göra vad du vill göra när du vill göra det. Det är här en bra input lag eller ingångsfördröjning, spelar in.

För att illustrera denna punkt, tänk på att spela ditt favoritvideospel. Du försöker gå runt när du flyttar din karaktär till vänster och de bara står stilla. Du försöker igen och sedan flyttar de två gånger!

Det är en input lag som kämpar för att hålla jämna steg med dig och vad du vill göra. Detta är inte fallet för varje TV, och det handlar också om hur du kommer att uppfatta ingångsfördröjningen också.

Ingångsfördröjningstest

input lag

Utanför spelläge

Jag testar först alla tillgängliga upplösningar utanför alla ”Spelläge” -alternativ. detta beror ofta på att ”Spelläge” -alternativen inaktiverar många av TV: s avancerade funktioner. Så detta är ett bra test att göra så att du kan se hur bra TV: n presterar samtidigt som du har tillgång till alla dess funktioner.

Men ofta kämpar TV: n alldeles för mycket för att verkligen göra funktionerna värda det, ifall du spelar TV-spel. Testerna kommer jag här att efterlikna alla de test av input lag som jag gör.


Läs även om:


Ingen rörelseinterpolation

Jag ser sedan till att ”Spelläge” är avstängt, samtidigt som funktioner för interpolering av rörelse aktiveras. Detta beror på att dessa funktioner ofta kommer att jämna ut en bild eller scen vilket gör det lättare för ögat att märka en liten fördröjning av ingångarna. Så genom att aktivera rörelseinterpolering kan du bättre testa resultaten så märk eventuella hicka. Men jag tycker ofta att funktionerna inte gör någon större skillnad på input lag. Detta kommer mestadels ner till dina önskemål. Testerna kommer jag här att efterlikna alla de test av ingångsfördröjning som jag gör.

Ingångsfördröjning med spelläge

Precis som de två tidigare testerna testar jag sedan ingångsfördröjningen med ’Game Mode’ -funktioner på. Jag gör detta i alla tillgängliga resolutioner för att hitta vad som fungerar bäst och vad som inte fungerar.

”Game Mode” kommer ofta att göra stor skillnad eller ingen skillnad alls. Det är inte ofta det bara gör en liten skillnad. Testerna kommer jag här att efterlikna alla de test av ingångsfördröjning som jag gör.

Mätningar för ingångsfördröjning

En fördröjning är en tid, därför måste vi mäta den tid det tar för displayen att producera en ändring som du skickade till den.

Ett vanligt sätt att testa tidsskillnaden är att ansluta en bärbar dator till en bildskärm eller TV. Visa sedan en timer på båda. När du skickar inmatningen till båda skärmarna startar timern. Ta sedan ett foto på båda skärmarna. Skillnaden i timingresultatet på fotot är ingångsfördröjningen. Detta är bara en approximation av ingångsfördröjningen. Även om jag skulle spela så är det mycket nära. Du kan hitta en timer här.

Å andra sidan hade jag turen att få tag på ett Leo Bodnar-verktyg för att testa ingångsfördröjning. Du hittar samma verktyg här. Det fungerar mycket bra och är lätt att använda enligt min mening.

Orsaker till input lag

  1. Det finns deras komponenter i en ingångsfördröjning.
  2. Scenen där bilden tas eller hämtas.
  3. Scenen där bilden blir bearbetad.
  4. Slutligen, scenen där bilden blir visad.

För att köpa en TV med låg input lag se Philips 58PUS7555:

Förvärv

Ju längre tid det tar för TV: n att få den inkommande bilden, desto längre blir ingångsfördröjningen. Olika ingångar kommer att göra en liten skillnad här. Till exempel fungerar en HDMI-kabel bäst för att minimera fördröjningen. Komponentkablar måste konvertera den analoga signalen till en digital signal och därför tar det tid. Ofta kämpar moderna TV-apparater inte med den här typen av ingångsfördröjning.

Läs också: Vilket är bästa TV märket för dig: LG vs. Samsung vs. Sony

Input lag: Videobearbetning

När den inkommande bilden har hämtats och sedan konverterats vid behov börjar TV: n att bearbeta bilden. Allt från att lägga till ett snyggt överlägg i bilden eller justera bildhastigheten. Allt som behöver hanteras sker också inom millisekunder för att skapa en fantastisk bild eller scen för dig. De vanligaste sakerna som behöver göras är:

  1. Lägga till meny eller överlägg
  2. Justera färgerna och ljusstyrkan för den inkommande bilden
  3. Lägg till rörelse som interpolerar bilden för att matcha TV: ns uppdateringsfrekvens
  4. Ingångsskalning eller nedskalning

Visa bilden

Detta kommer därefter i full cirkel. När processorerna är färdiga skickar de informationen till displayen för att producera bilden eller scenen. Det största borta här är att TV: n inte kan ändra sin LCD-status direkt. LCD-skärmen tar tid att linda upp eller av. Jag går djupare in på detta ämne här.

Bästa resultat mot input lag

Ofta kommer många tillverkare att ha en ’Game Mode’ inställning eller andra små inställningar för att bäst hjälpa till att sänka ingångsfördröjningen. Nedan följer några tillverkare och de inställningar de vanligtvis har tillgängliga.

LG meny -> Bild och ställ in ’Bildläge’ till ’Spel
Vizio meny -> Bild -> Mer bild och ställ in ’Game Low Latency’ till ’On.
Samsung meny -> Bildjusteringar och ställ ’Bildläge’ till ’Spel’.
Sony meny -> System -> Allmänt och ställ ’Spelläge’ till ’På’.

Slutsats på Input lag

En ingångsfördröjning är helt enkelt mätningen av tiden mellan att du skickar information till en bildskärm och displayen som producerar ändringen på skärmen. Även om en ingångsfördröjning kan vara mycket dålig, mycket bra, och överallt däremellan skulle jag rekommendera en bättre än en sämre varje dag. I slutändan kommer allt ner till preferens.

Läs också: Den perfekta guiden för att välja TV storlek

9 svar på ”Vad är Input lag? Vi förklarar allt”

Lämna en kommentar