VRR: allt du behöver veta om Variable Refresh Rate

Vad är VRR? Och varför vill du ha det?

Bilden visar en modern datorskärm

HDMI 2.1 är en stor sak på många sätt, men det är särskilt viktigt för spelare, särskilt när vi närmar oss PS5 och Xbox Series X generationen.

Det beror på att HDMI 2.1 introducerar stöd för ett antal spelspecifika funktioner, till exempel ALLM (Auto Low Latency Mode). Den växlar automatiskt din TV till dess lågfördröjda spelförinställning när en signal från en konsol dyker upp. HFR (High Frame Rate) öppnar under tiden dörren som man spelar med över 60 bilder per sekund.

Men utan tvekan den viktigaste specifikationen för gänget, och den som du kan dra nytta av just nu, är VRR. Så vad är det? Och hur får du det? Spoilervarning: du behöver inte nödvändigtvis en HDMI 2.1-TV, och konsolen du redan har kan göra det.


Se också:


Vad är Variable Refresh Rate?

BIldkredit: Nvidia

VRR står för Variable Refresh Rate och, enkelt uttryckt, gör det möjligt för en TV att justera uppdateringsfrekvensen i realtid till bildfrekvensutmatningen från en spelkonsol eller PC.

Du förstår att medan en film eller TV-serie körs med en jämn bildhastighet (vanligtvis 24 bilder per sekund för filmer och 24 bilder per sekund eller 50/60 bilder per sekund för TV-program), ändras bildhastigheten för ett spel ständigt beroende på hur mycket bearbetning som pågår. En mindre upptagen del av ett spel kan köras med en relativt jämn bildhastighet på, till exempel, 50 fps (även om detta nummer i verkligheten nästan alltid kommer att fluktuera lite), men en plötslig explosion kan se att konsolen plötsligt måste arbeta mycket hårdare och bildfrekvensen sjunka till 30 bilder per sekund eller ännu lägre. Dessa konstanta och plötsliga förändringar i bildhastigheten kan orsaka stammar och rivningar på skärmar som körs med statisk uppdateringshastighet – vilket är i stort sett alla.

Det är där Variable Refresh Rate kommer in. En TV som stöder VRR matchar dynamiskt uppdateringsfrekvensen med spelets bildhastighet och håller jämna steg med alla dessa förändringar. Resultatet är mjukare, mer konsekvent spel.

Olika VRR-format

Tyvärr finns det inte bara ett format med variabel uppdateringsfrekvens. Variable Refresh Rate började sitt liv inom PC-speldomänen. Två grafikkortstillverkare – AMD och Nvidia – som är låsta i en evig kamp för överlägsenhet, skapade var och en har sitt eget VRR-format. AMD: s kallas FreeSync och Nvidias är G-Sync.

Om du är PC-användare beror VRR-formatet du kan använda på vilket av de två företagen som tillverkade ditt grafikkort.

Allmänt kan man tro att en TV måste stödja antingen Freesync eller G-Sync för att stödja VRR från spelkonsoler, men så är det inte. Det beror på att det är lite omtalat tredje VRR-format, kallat HDMI Forum VRR, eller till och med bara HDMI VRR.

Detta VRR-format är en del av HDMI 2.1-specifikationen som man kan se på några få TV-apparater, även några som officiellt endast har HDMI 2.0-uttag. Det är också värt att notera att en TV som stöder HDMI 2.1 inte definitivt stöder HDMI VRR, även om det är troligt.

Vilka konsoler stöder VRR?

Vilken konsol har stöd för VRR
Bildkredit: Microsoft

Av de nuvarande konsolerna stöder endast Xbox One X och Xbox One S VRR. Variable Refresh Rate är inte tillgängligt på någon version av PS4 – inte ens PS4 Pro.

Xbox One X och One S använder främst FreeSync-formatet, men de stöder också HDMI VRR. Om din TV stöder FreeSync, så skickar konsolen den, om den inte men stöder HDMI VRR skickar den den istället. Det är därför som vissa människor som har TV-apparater som inte finns på FreeSync-kompatibilitetslistan fortfarande kan aktivera VRR på sin Xbox.

Se också: Vilken TV behöver jag för Xbox Series X?

Båda nuvarande versionerna av Xbox stöder Variable Refresh Rate i ett spann om 40Hz till 60Hz, men saker blir riktigt intressanta när vi ser fram emot Xbox Series X. Microsofts nästa generations konsol stöder HDMI 2.1 och kommer att hantera VRR i 4K från 30Hz ända upp till 120Hz. Återigen kommer Xbox Series X att stödja både FreeSync och HDMI VRR.

Saker och ting är lite mindre tydliga med PS5. När vi tittar på ”Video Out” – delen av de officiella specifikationerna märker vi att det står ”VRR (specificerad av HDMI ver.2.1)”. Vi menar att det kommer att stödja det generiska HDMI VRR-formatet, men FreeSync kan också erbjudas – PS5: s grafikchip tillverkas trots allt.

Se också: Vad är HDMI 2.1? Här är allt du behöver veta

Vilka TV-apparater stöder VRR?

Vi förstår att det finns några undantag (till exempel Vizios V-serie). Men i stort sett, om din TV har HDMI 2.1-uttag, bör den stödja Variable Refresh Rate. Problemet är att det fortfarande inte finns många HDMI 2.1-TV-apparater där ute. De goda nyheterna är dock att vissa HDMI 2.1-funktioner, inklusive VRR, läggs till i HDMI 2.0-uttagen på vissa TV-apparater.

För att göra en kort historia kort är de två bästa TV-märkena för VRR-stöd LG och Samsung.

LG: s OLED: er har varit HDMI 2.1-certifierade i ett par år nu, så ägare av 2019: s B9, C9, E9 och W9, liksom företagets premium LCD-apparater som SM9800, kan alla använda VRR upp till 60Hz. Årets GX, CX och BX uppåt genom att stödja VRR i 4K på upp till 120Hz. Vilket gör dem utmärkta placerade för nästa generations konsoler. G-Sync och HDMI VRR stöds ur lådan, men officiellt FreeSync-stöd lovas också för 2020-modeller via en kommande programuppdatering.

Se också:

Samsungs TV-apparater

Samsungs bästa TV-apparater är i allmänhet inte officiellt HDMI 2.1-certifierade men har haft stöd ett tag nu. Alla företagets QLEDs från 2018, från flaggskeppet Q9FN ända till Q6FN, stöder det upp till 60Hz via FreeSync och HDMI VRR-format. Detsamma gäller för QLED för 2019 från Q60R och uppåt, liksom för den utmärkta RU8000 LCD-modellen.

När det gäller 2020 Samsung-modeller måste du köpa minst Q70T för att få Variable Refresh Rate stöd. Q60T och TU8000 stöder det ganska nedslående. De 4K-modeller som stöder VRR (Q70T, Q80T, Q90T och Q95T) verkar också maximera vid 60Hz. Vilket inte är ett problem nu men kan bli en om du uppgraderar till Xbox Series X eller PS5. Vi har bett Samsung att kommentera och kommer att rapportera tillbaka.

Hos andra tillverkare är stödet i bästa fall ojämnt. Sonys enda TV som stöder Variable Refresh Rate är den nya XH90 (även tillgänglig som XH92 hos vissa återförsäljare). Panasonic och Philips producerar för närvarande inga TV-apparater med tekniken ombord.

Se också: TV storlekar i cm – Den fullständiga guiden

Om du är gamer

Om du är en gamer som vill ha Variable Refresh Rate stöd är det värt att kontrollera att TV:n har det. Vi tycker definitivt att du borde vara det, särskilt om du planerar att köpa senaste generationens spelkonsol. Kom ihåg: även att ha HDMI 2.1-uttag är inte en garanti för VRR-stöd, så kolla en extra gång.