Bose Smart Soundbar 300 – Recension

Om du lägger till en högkvalitativ soundbar till din TV kan du förbättra hur program och filmer låter, vilket ger en bra uppgradering över de mediokra högtalarna som de flesta skärmar använder. Vissa soundbar-modeller tar nu saker ännu längre, så att de kan fungera som fristående trådlösa högtalare för musik och fullvärdiga smarta högtalare med digitala assistenter. Istället för att köpa en separat soundbar och till ditt sovrum kan en enhet nu dra dubbla funktioner. Bose Smart Soundbar 300 är en 3.0 version från 2020. Den har en upphetsad v-formad ljudprofil som passar för en stor mängd olika ljudinnehåll.

Bose Smart Soundbar 300
Bildkredit: Bose

Prisjämförelse – billigaste alternativet

Webhallen för 4 990 kr
Senast uppdaterad 16 December 2021

Första intryck

Bose Smart Soundbar 300 är en liten modell som kan utökas längs linjen. Till skillnad från Bose TV-högtalare, som också kommer från samma 2020-serie, kan du ansluta till baren med Apple AirPlay 2 och använda Bose Music-följeslagarappen med den. Den har också en Wall EQ-inställning som annonseras för att förbättra barens ljud när den är väggmonterad. Dess främsta konkurrenter är Bose Soundbar 500, Bose Soundbar 700 och Sonos Beam.

Om du lägger till en högkvalitativ soundbar till din TV kan du förbättra hur program och filmer låter, vilket ger en bra uppgradering över de mediokra högtalarna som de flesta skärmar använder. Vissa soundbar-modeller tar nu saker ännu längre, så att de kan fungera som fristående trådlösa högtalare för musik och fullvärdiga smarta högtalare med digitala assistenter. Istället för att köpa en separat soundbar och ett eko till ditt sovrum kan en enhet nu dra dubbla funktioner.

Sonos har tagit del av denna dubbla funktionalitet under en tid med populära ljudenheter som Sonos Beam, och nu utökar Bose stödet för denna marknad med sin nya Smart Soundbar 300.

Upplevelse – Bose Smart Soundbar 300

Högtalaren fungerar vackert, är lätt att använda och har en bekväm, kompakt design. Naturligtvis finns det billigare sätt att få liknande resultat från andra soundbars, inklusive modeller som levereras med en separat subwoofer och surroundhögtalare. Det har sina fel, men när det gäller storlek och smarta presenterar Bose ett bra alternativ för köpare som vill ha något kompakt utan att skimma av funktioner.

Jag har testat högtalare och hemmabioutrustning i nästan ett decennium och skrivit professionellt om dessa typer av produkter i sju år. Senast har jag skrivit om Polk Signa S3 och Sonos Arc, som båda förankrar två mycket olika ändar av soundbarmarknaden, med Bose 300 som faller någonstans i mitten.

För att bedöma prestanda för Bose 300 Smart Soundbar har jag också testat liknande Sonos Beam. Passar Bose rätt för dina behov? Låt oss gräva in.

• Mått: 2,25 tum (H) x 27,5 tum (B) x 4 tum (D)
  • Vikt: 3.2 kg
  • Drivrutiner: Fyra förare med full räckvidd
  • Fjärrkontroll ingår
  • Ljudingångar: HDMI (ARC), optisk, basmodulanslutning
  • Trådlös anslutning: Bluetooth 4.2, Wi-Fi, Apple AirPlay 2 och Spotify Connect

Designen på Bose Smart Soundbar 300

Bose strävar alltid efter en modern design med sina produkter och 300 soundbar är inte annorlunda. Alla pluggar och anslutningar går bakåt medan fronten har ett integrerat galler med små hål. Toppen innehåller två beröringskänsliga knappar, inklusive en för mikrofonen och en för lägesval.

Soundbaren är mycket raffinerad och estetiskt tilltalande, men dess minimalistiska design och kompakta storlek gör att den blir mest osynlig i ditt rum. Den yttre plasten är mer grå än svart, men ligger någonstans mitt i de två. Återigen är den utformad på ett så enkelt men elegant sätt att det ska fungera med vilken dekor som helst. Oavsett om du är i ditt vardagsrum eller sovrum kommer det att vara rätt hemma under din TV.

En enorm fördel med soundbarns design är dess låga 2,25-tums höjd. Detta fysiska attribut bör ge det mångsidigheten att passa under de flesta TV-apparater. Dess höjd i kombination med sin 27,5-tums bredd bör också göra det möjligt att stoppa det i ett brett utbud av underhållningsställ om det behövs.

Jag använder en på toppen av en byrå så det finns inga fysiska begränsningar, men det är fortfarande trevligt att ha en högtalare som inte är påträngande. På nackdelen kan denna kompakta storlek begränsa 300: s totala ljudområde (mer om det nedan).

Funktioner

En aspekt som gör Smart Soundbar 300 så övertygande är dess funktioner. Även om du aldrig ansluter enheten till en TV kan den fortfarande ge mycket värde som en fristående trådlös smarthögtalare.

Precis som Sonos-produkter kan Bose Smart Soundbar 300 anslutas direkt till utvalda ljudtjänster, som, Spotify, Pandora med mera. Det har inte direkt Apple Music-stöd, men det har AirPlay 2-anslutning för enkel musikdelning från Apple-enheter, som iPhones och iPads. Det har inte heller stöd för Chromecast, men mellan AirPlay 2, Bluetooth och Spotify Connect, jag tycker aldrig att det är ett problem att få ljud till högtalaren.

Röstassistent Funktioner på Bose Smart Soundbar 300

Som några andra högtalare kan du också använda den här ljudfältet som röstassistent. Med antingen Amazon Alexa eller Google Assistant. Alla smarta hemfunktioner som du hittar på en Echo-enhet kan du använda här på samma sätt. Fördelen med att ställa in Alexa på en soundbar ansluten till en kompatibel TV med HDMI är att du kan be den byta kanal och utföra andra grundläggande uppgifter utan att nå fjärrkontrollen.

Bose Smart Soundbar 300 går långt utöver att bara ge bättre dialog när du tittar på en film. Och ändå är det fina att det inte är alltför komplicerat på något sätt. Även om det finns en fjärrkontroll ingår, kan du utföra alla funktioner i Bose Music-appen om du föredrar det. Installationen tar bara några minuter, och den längsta delen är en programuppdatering under den initiala konfigurationsprocessen.

Prestanda

Bose Smart Soundbar 300 test av CompareSweden bra
Bildkredit: Bose

Även om du kanske inte behöver ansluta Bose Smart Soundbar 300 till en TV för att få mycket värde av den, är dess användning som en lågprofil soundbar det område där den utmärker sig mest.

Sammantaget låter Bose Smart Soundbar 300, utan försiktighet, riktigt bra. Även om den lilla formfaktorn kan placera den snyggt i ett sovrum, kan den också enkelt hantera att vara ett vardagsrums soundbar. Den packar tillräckligt med bas i sin kompakta storlek för att vara imponerande. Men mer bas kan läggas till för att spärra den låga änden ännu längre.

För köpare som vill utöka ljudprestandan ännu mer kan Soundbar 300 användas som den första byggstenen till en komplett Bose-hemmabioupplevelse. En basmodul kan bli tillagt, samt två bakre surroundhögtalare.

När dessa ytterligare bitar är ihop frigör det soundbaren till att vara mer en centerkanalhögtalare och ägna mer av sitt fokus åt det ljudområdet. När fler delar adderas kommer ljudets omfattning att utvecklas och bli mycket mer dynamiskt. Ytterligare enheter är dock inte billiga, och totalt kommer ett komplett surroundljudpaket att kosta dig över 10 000 kr.

Tack och lov, för människor som inte vill spendera så mycket, är denna relativt lilla soundbar definitivt tillräcklig för att komma igång, och den innehåller tillräckligt med volym på drygt 50 procent för att bli filmisk. För teständamål anslöt jag soundbar till en 50-tums LG TV med HDMI ARC. Ansluten till skärmen är också en Apple TV som automatiskt styr soundbarens volym med sin Siri-fjärrkontroll utan någon konfiguration som behövs.

Exempel

Att titta på öppningen av ”Star Wars: The Force Awakens” med standardinställningar ger imponerande ljud från rymdskepp, tillsammans med full orkesterkraft och tillräckligt djup till Kylo Ren’s tal. ”Interstellar”, ”Baby Driver” och ”La La Land” låter också suveränt bra genom Bose 300. Oavsett om det är en pianoladdad jazzig musikal eller en atmosfärisk tidsreseberättelse, återger soundbaren varje unik mix troget.

Medan Bose Smart Soundbar 300 inkluderar rik bas och tydliga höjder, saknas det lite när det gäller mellanområdet. Detta är inte märkbart eller till och med ett problem med filmer och program, men det är mycket mer uppenbart när du lyssnar på musik. Ändå hjälper den solida basen och de skarpa höjderna att maskera de överväldigande midsommarna. Dessutom verkar den tunna mellanregistret ibland vara lite av en fördel, eftersom det betonar tal och röster utan att ändra någon av de tillgängliga inställningarna.

Sub

Naturligtvis kommer basprestanda från vilken soundbar som helst utan en separat subwoofer inte att brusa fönster eller skaka din kropp. Men 300-tals basprestanda borde i allmänhet vara tillräckligt. Med det menar jag att soundbaren kontinuerligt producerar djupa ljud exakt och tillräckligt bra för att dra dig in på skärmens handling. Soundbarens ljud begränsas av dess fysiska storlek, men mindre än du förväntar dig.

Bedömt på egen hand väcker inte Bose 300 många prestandafrågor. Vissa problem uppstår dock när du tar hänsyn till kostnaden för soundbaren. Är det värt för en högtalare som inte är lika full och dynamisk när man lyssnar på musik? Intressant nog kan svaret fortfarande vara ja. Om du har andra Bose-högtalare i ditt hem är det trevligt att ha en soundbar som en del av ditt ekosystem. Det finns också en chans att du inte kommer att sakna mids, särskilt om du mest tittar på filmer och program.

Jag försökte en rad låtar, från Haims jazziga rockspår ”Los Angeles” till Dinner Partys bastunga ”Freeze Tag”, för att få en känsla av den musikaliska ljudkvaliteten. Låtar låter vanligtvis bra tills de spelas direkt mot Sonos Beam. Beams mellanregister är mer full och ger en mycket trevligare kvalitet. Återigen, bara i direkt jämförelse är detta riktigt uppenbart, och om du inte lyssnar på båda högtalarna rygg mot rygg, är det troligt att 300-talets tunnare mellanrum inte kommer att göra för stor skillnad för de flesta.

Bose Music App – Bose Smart Soundbar 300

För att lyssna på musik måste du använda Bose Music-appen. För TV-ljud kan appen höja mittkanalen, basen och diskanten om det behövs. Du kan använda appen för att slå på eller stänga av ”Dialogläge” för mer tydlighet i tal. Det finns tillräckligt med inställningar för att få kontroll över ditt ljud, men inte för många för att bli förvirrade eller överväldigade.

Förutom att hantera alla dina inställningar för TV-ljud är appen också den centrala platsen för musiklyssning. Det är svårt att inte direkt jämföra Bose Music-appen och Sonos-appen. Båda ger liknande funktioner för tjänster som Spotify och Pandora, samt stöd för gruppering av högtalare för lyssnande i flera rum. Bose Music kommer över som lite mer förenklat, men det är inte nödvändigtvis en dålig sak. Istället känns appen faktiskt mer lyhörd och smidig än Sonos.

Slutligen

För pengarna ger Bose Smart Soundbar 300 dig en robust TV-soundbar med en inbyggd trådlös smarthögtalare. Den lättanvända enheten ger många funktioner och skäl att plocka ner kontanterna, men den borde antagligen användas som en kompakt soundbar-lösning först och en andra ljudhögtalare för musik. Dess storlek gör den perfekt för ett sovrum, men dess kostnad och funktioner kan göra det till en bättre matchning för vardagsrummet.

Om du vill ha en avancerad men ändå kompakt soundbar med massor av inbyggda snyggheter och möjlighet att köpa uppgraderingar senare, så har Smart Soundbar 300 täckt dig.

Vilka är dina alternativ?

Om 4 990 kr för en soundbar utan subwoofer bara är lite för mycket för din budget när du plockar upp en billig TV-apparat, överväg Vizio SB362An-F6. Den innehåller 2.1 ljud i en enda enhet. Den är dock lite större än Bose 300 och den innehåller inte integrerat stöd för digitala assistenter.

På andra sidan myntet, om 4 990 kr är i din budget men du vill ha något som ger bättre prestanda när du lyssnar på musik, är Sonos Beam ett perfekt alternativ. Liksom Bose 300 har Sonos Beam en kompakt design med inbyggd tillgång till nästan alla tänkbara ljudtjänster. Det inkluderar också talförbättring, AirPlay 2, Alexa och Google Assistant. På nackdelen erbjuder Beam inte Bluetooth-streaming.

FördelarImponerande filmprestanda, inbyggd Alexa och Google Assistant, snygg och minimalistisk design, anslutning via Bluetooth och AirPlay 2, integrerade tjänster
Nackdelar Midrange saknar lite, dyrt pris för en soundbar som inte innehåller en subwoofer

Missa alltså inte denna chans! Köp din Bose Smart Soundbar 300 här.