Philips 55″ OLED+ 4K UHD Smart TV 55OLED935 -Recension

Philips 55OLED935 är flaggskeppet OLED TV för 2020 och en ersättning för förra årets OLED + 934. Den har det patenterade Philips Ambilight-systemet och för första gången är det på alla fyra sidor av TV: n. Förutom att presentera gimmicks som lamporna bakom TV: n efter videoinnehållet eller musiken, finns det också en bias-ljusfunktion med ISF-inställningar. Dessutom möjligheten att mäta och korrigera det statiska vita ljuset bakom TV: n till D65 vit. Fördelarna med detta är mindre tröttsam visning i mörka rum eftersom förspänningsbelysningen förhindrar att ögonen blir trötta på grund av förändringar i kontrasten mellan scener i filmen eller tv-programmet du tittar på. Du kan justera Ambilights ljusstyrka så att den matchar visningsmaterialet så att du inte introducerar krossning av detaljerna i bilden. Om du är en gamer kan du använda funktionen ”följ video” för att skapa mer uppslukning med ljusa och levande spel.

Designen på Philips 55OLED935

Detta är en lyxig premium-TV och som sådan har designen en europeisk känsla med användning av exotiska material, som det skotska lädret på baksidan av den nydesignade fjärrkontrollen eller Kvadrat-materialet som används som högtalarduk över Bowers & Wilkins soundbar.

Philips 55OLED935 recension

Soundbaren har redesignats i år för att ha en kromtäckt diskant-på-topp-design, som kommer att vara bekant för Bowers & Wilkins-fans, liksom att göra det till ett 3.1.2-system. Det finns 19 mm titan-dome diskanthögtalare för LCR-kanalerna med mitten i diskanthögtalaren. Alla tre är frikopplade från höljet för bästa möjliga ljudåtergivning. Det finns också fyra 50 mm mellanregister med två placerade centralt och de andra två placerade för vänster och höger kanal i en frontfyringskonfiguration, med ytterligare två enheter som används som uppåtskjutande Dolby Atmos ’Elevation’ -enheter. Basen tillhandahålls av en bakporterad 100 mm x 65 mm subwoofer-enhet som används som LFE-kanal för diskret flerkanalig uppspelning. Soundbar designen används som TV-stativ med en unik förkromad adapter för montering på bordet, som placerar baren under och frikopplas från panelen. För väggmontering förser Philips dig med en andra kromställare så att ljudfältet förblir under panelen, men alla kan monteras tillsammans.

OLED + 935 har även HDR10-, HLG-, Dolby Vision- och HDR10 + -system med högt dynamiskt omfång tillsammans med DTS- och Dolby Atmos-ljud. Så det är väl utrustat för att spela de flesta väl använda format. Förändringarna i år inkluderar introduktionen av Filmskaparläge (FMM) som är tillgängligt under förinställd filmbild. Detta stänger av all onödig bildbehandling som rörelseinterpolering och brusreducering. Liksom andra bildmanipuleringsfunktioner samtidigt som TV: n ställs i rätt bildförhållande, Rec.709 eller BT.2020 färgutrymmen, D65 vitpunkt och antingen BT.1886 eller ST.2084 för SDR- eller HDR-innehåll. Detta betyder att du i filmläget ser innehåll som det behärskades och var avsett att ses genom att matcha branschstandarderna.

Bildbehandling

Philips är också känt för sin bildbehandlingsteknik och OLED + 935 har 4: e generationens P5-chip med AI + -funktioner. Nya funktioner inkluderar en anti-burn-in-funktion för logotyper och andra statiska föremål där panelen kommer att dimma ner sådana objekt på ett intelligent sätt för att minska risken för bildretention.

Du har också vad Philips kallar de fem pelarna (därav P5) som rörelse, kontrast, färg, skärpa och källa och bearbetning är utformad för att förbättra bildkvaliteten i dessa kategorier, med AI en ny funktion i år för justeringar i farten. Uppenbarligen, om du är en bildpurist kommer de flesta av dessa funktioner att vara avstängda. Eftersom de i grunden förändrar innehållet från skaparens avsikt. Men det finns också fördelar för objekt som rörelse, med två nya tillägg till rörelsesmenyn. Pure Cinema-läget introducerar 5: 5-nedrullning för 24 FPS-uppspelning i en 120Hz-signal utan någon inducerad domare. Film lägger till en liten mängd av-judder för att motverka oskärpa som tillkommer av samplings- och hålltekniken på OLED-paneler utan att lägga till någon soapopera-effekt.

OS och Smart TV-systemet på Philips OLED + 935 är Android TV 9 (Pie). Med ett anständigt dual-core processorchip och 3 GB RAM, så det är snabbt och stabilt i användning. Det finns ett bra urval av appar tillgängliga på plattformen inklusive Disney+, Prime Video, Netflix, YouTube och Google Store. Det finns också stöd för Alexa och Google Assistant röststyrning. Samt DTS Play-Fi för användning med kompatibla enheter för att skapa ett system med flera rum.

Philips 55OLED935: Design, anslutningar och kontroll

Personligen tycker jag att Philips 55OLED935 är en fantastisk TV med soundbar så väl integrerad i designen på panelen. Materialet som täcker soundbaren, gör lite att det sticker ut från mängden. Det ger den ett europeiskt designspråk. Att få en svart rektangel att se annorlunda och snygg ut är en svår uppgift, men Philips lyckas.

Det finns en fin minimalistisk känsla i själva panelen utan logotyper och bara en 1 mm metallremsa som omger kanten. Stativet är Bowers & Wilkins soundbar integrerat med en metallögla som ansluts till stångens botten och bak. Detta rör sig sedan utåt från soundarens bakre del innan det går uppåt och ansluts till panelens centrala nederkant. Det finns en kabel som också går genom detta tungmetallstativ och ansluter soundbaren till TV: n. TV: n känns robust och det finns en anständig vikt på baren och stativet som gör den stel.

Runt TV: ns baksida har vi Ambilight-remsorna på alla fyra sidor och anslutningarna, som är vända åt sidan och nedåt. I sidled har du en CI-kortplats och två USB-portar, ett hörlursuttag och tre HDMI 2.0b-kortplatser. Nedåt är en fjärde HDMI 2.0b-kortplats, digitalt ljudutgång, en satellit- och markantenn, LAN-port och en subwooferförutgång. Alla HDMI-portar är ARC-kompatibla med ALLM men det finns inga andra HDMI 2.1-funktioner tillgängliga, till exempel eARC.

Fjärrkontroll

Också nytt för Philips 55OLED935 är en nydesignad fjärrkontroll med bakgrundsbelysning. Detta är enligt min mening en stor förbättring jämfört med den gamla QWERTY-designen som aldrig passar bekvämt i handen. Eftersom du alltid tryckte på knapparna på baksidan när du försökte trycka på en knapp fram. Den nya designen är minimalistisk med ett minskat antal knappar och fler direktåtkomsttangenter som VOD-tjänster och direkta Ambilight-kontroller. Fjärrkontrollen känns premium i design och material med läderrygg och en fin vikt som gör att den känns solid. Det är en stor förbättring på den gamla fjärrkontrollen och passar med TV: ns design och kvalitet.

Läs även om:

Prestandan på Philips 55OLED935

Philips 55OLED935 finns i 55- och 65-tums skärmstorlekar och vi granskar 55-tums, men båda skärmstorlekarna bör vara lika i prestanda.

Out of the box-resultat med användning av Filmläge, som är Filmskaparläge, är mycket imponerande. Medan 4: e generationens P5-chipset kan göra så mycket när det gäller bildmanipulation och bearbetning, kan Philips 55OLED935 också vara exakt för de som vill se innehållet som avsett. Dessutom har Philips 55OLED935 mycket bra kalibreringskontroller inom ISF-bildlägen för att ringa in referensresultat.

Medan Philips 55OLED935 har Filmskaparläge har den inte Dolby Vision IQ. Philips har sagt att även om man tittar på tekniken för möjlig användning i framtida TV-apparater. Det är alltså inte tillgängligt på Philips 55OLED935 och utan möjlighet att lägga till heller. OLED 935 har dock alla tillgängliga HDR-format som HDR10, HLG (Hybrid Log-Gamma), HDR10 + och Dolby Vision.

Panelens enhetlighet är utmärkt på Philips med nästan osynliga ränder på ett 5% fönster när det ses i tonsvarta omgivningar. Det är så svagt att det inte syns i faktiskt visningsmaterial som TV-program eller filmer. Andra ljusstyrkenivåer är också mycket rena utan smutsig skärmeffekt (DSE) eller vinjettering. Vilket innebär att sportvisningen är ren utan några problem. Vi hittade också att precis ovanför svart skuggdetalj var mycket bra utan några större problem med svart posteristation från dålig bit-svält TV eller streaming visning. Vi såg mild svart blinka i de knepiga svartsvarta scenerna inom Stranger Things när Eleven letar och går genom vattnet. Detta är emellertid tortyrmaterial för OLED-paneler och vi kunde inte replikera detta med annat innehåll som vi tittade på 935.

P5-processor – Philips 55OLED935

Tack vare den fjärde generationens P5-chipset var videobearbetningen på Philips 55OLED935 verkligen bra. Uppskalning av innehåll från 576i, 1080i och 1080p var utmärkt utan tecken på kantförbättring. Sändning av SD av dålig kvalitet ser mjuk och grumlig ut. Men vi har ännu inte sett någon 4K-TV rädda dessa kanaler. Med DVD kunde Philips presentera en tittbar bild men du köper inte en 4K TV för att titta på SD. Med HD-kanaler och Blu-ray-skivor gör Philips ett utmärkt jobb med att uppskala och presentera innehållet utan några föremål. P5-processorn kan naturligtvis göra mycket mer än detta. Men för entusiaster som letar efter noggrannhet är det ungefär så långt du kommer att uppleva P5: s inflytande.

Rörelse

Rörelse är också en stark punkt med utmärkt 5: 5-nedrullning för 24 fps-material tack vare Pure Cinema-inställningen i menysystemet. (Det är också inställt som standard i filmläge). Filminnehållet ser utmärkt ut utan att bakdörrinterpolering eller brusreducering finns, istället ser bilderna skarpa, detaljerade och mycket filmiska ut. Det finns också en ny filminställning i rörelsesmenyn som lägger till en liten mängd avbedömare till innehåll. Vi tyckte att det här läget fungerade bäst med snabba sportinnehåll som förblir naturligt och flytande. Philips har verkligen tillbringat tiden med dessa nya tillägg för att erbjuda så många alternativ som möjligt för dem som vill ha noggrannhet och naturlig rörelse utan de vanliga nackdelarna. De förstår att även om P5 kan göra många fantastiska saker med levande lägesinställningar och ultramjuk rörelse. Så vill inte alla titta på sådant innehåll och de som vill se som regissören tänkte.

På den anteckningen och går bort från att prata om bildnoggrannhet i en sekund är P5-processorn ett kraftfullt verktyg. Philips använder den för att förbättra bilder så att de blir skarpa, detaljerade, färgglada och med silkeslen rörelse. Företaget är verkligen mycket stolt över att utveckla Natural Perfect-bildinställningarna och funktionerna och skapar förmodligen det mest balanserade Vivid-läget på vilken TV som helst, där de inte går för fulla garish färger, utan snarare något som ser färgstarkt ut men mer subtila än andra tillverkares försök. Vi fann att att lägga till för mycket raminterpolering och bearbetning introducerade artefakter med snabba föremål såväl som kanter som var lite för bearbetade för vår smak. Det kommer dock utan tvekan att tilltala många tittare som inte är intresserade av bildnoggrannhet.

HDR och SDR

Vi tyckte att bildkvaliteten som erbjuds i det exakta SDR-filmläget var fantastisk på OLED + 935. Det klarar av att hantera allt från spelprogram på markbunden TV till Blu-ray-skiva utan problem alls. Svarta är djupa och flytande med massor av precis ovanför svarta detaljer i skuggorna för att ge bilder fantastiskt djup och dynamiskt omfång. Färgerna är också otroligt exakta med fantastiska hudtoner. Rörelse är också utmärkt med korrekt 5: 5-nedrullning för filminnehåll vid 24 bilder per sekund utan tecken på inducerad domare alls. Även TV-sändningar ser utmärkt med solid rörelse och inga problem med att hoppa över eller ramdroppar. SDR-filminnehållet ser otroligt filmatiskt ut med CGI Lion King på Sky Movies som visar den utmärkta färgnoggrannheten och djupet i bilden med enastående skärpa och detaljer.

Se mer hos återförsäljarna:

HDR

HDR-prestanda är också utmärkt med utmärkt dynamiskt omfång, färgnoggrannhet och speglande detaljer om skärmen. Öppningen av John Wick: Kapitel 3 äger rum i ett vått New York med överdådiga djupa svarta, stora mängder detalj i skuggorna tillsammans med ljusa, färgglada och detaljerade neonskyltar som punkterar svartheten. Ljus reflekteras från den våta marken och pölar med taxi-strålkastare som skapar verkligt dynamiskt omfång och slag. Dolby Vision ser verkligen bra ut, men det gör HDR10 med Mad Max: Fury Road som tar ljusstyrka, färg och grusiga landskap till nästa nivå. Explosioner har inte bara enastående inverkan, men speciella höjdpunkter är också detaljerade utan att de klipps omedelbart. Alla våra favorit testklipp passerade med glänsande färger på Philips 55OLED + 935 och vi kan bekräfta att Philips är mer än kapabel till noggrannhet och effektfulla filmbilder i både SDR och HDR.

Vi täckte den fyrsidiga Ambilight i inledningen till granskningen, men att ha alla sidor nu täckta på OLED + 935 lägger till en fin touch som fungerar bättre för väggmontering. Uppenbarligen skulle vi som bildpurister trycka användarna mot att använda det som en statisk förspänningslampa med ISF-läget. Men för dem som vill ha lamporna som följer video- eller musikinnehållet finns det gott om alternativ för att tillåta det och för spelanvändning kan det lägga lite nedsänkning. Vi tyckte att det var alldeles för distraherande för att titta på kritisk film, särskilt något som Mad Max i HDR, eftersom explosionerna, blinkningen och ljusstyrkan var överväldigande. Din körsträcka kan variera och du har valet tillgängligt.

Med spel var 935 en rimlig artist med ingångsfördröjning på 37 ms på vår Murideo Seven Generator i både SDR och HDR. Detta är långsamt jämfört med alla sina kamrater, men Philips riktar inte denna TV mot spelgemenskapen.

Soundbaren på Philips 55OLED935

Slutligen är den verkliga prestationshöjdpunkten med Philips 55OLED + 935 Bowers & Wilkins soundbar. Ljudkvaliteten som erbjuds med musik och filmer är otroligt bra och ett stort steg upp på 934 från förra året. Det nydesignade höljet tillsammans med bättre drivrutiner och tweeter på topp design ger en mycket förbättrad ljudupplevelse. Musik låter mycket bättre än många dedikerade soundbars med utmärkt separation och otroligt tydliga sång blandat med övertygande instrument. Jag använde högtalaren med Spotify under större delen av veckan eller så var den i mitt vardagsrum medan jag arbetade, och det låter briljant med ett riktigt dynamiskt omfång och vikt, blandat med en varm melodisk mellanklass och diskant du associerar med varumärkets högtalare.

Naturligtvis är partiet tricket uppåt skjuter Dolby Atmos kanaler. Det är bäst att komma direkt till punkten här och det är: ja, höjdkanalerna fungerar och hörs, men utan bakre högtalare är den väldigt tung fram. Det finns inga tillfällen när jag använde 935 där jag lurades att tro att det fanns ett 360-graders ljudfält. Men det som presenterades var tungt, dynamiskt och brett, med utmärkta effekter och dialogplacering tillsammans med en anständig mängd bas. Uppenbarligen kan du inte nå djupet som en fristående subwoofer skulle ge dig, men med filmljudspår var högtalarstången mycket imponerande. Om du vill lägga till en subwoofer kan du göra detta med RCA-förutgången på TV: ns baksida.

Det är en lyx-TV som uppfyller sitt löfte om exakta bilder och utmärkt ljudkvalitet. Sammantaget är Philips OLED + 935 ett stort steg upp mot förra årets 934 med en mycket bättre högtalarstång och otroligt bra bildkvalitet som avrundar en väldesignad lyx-TV.

Philips OLED + 935 TV-recension

Med OLED + 935 har Philips planerat att skapa en lyxig allt-i-ett-lösning och med de resultat vi har sett i vår recension har de uppnått det målet. Designen är fantastisk med utmärkt materialanvändning och den ser tillräckligt bra ut för att vara mittpunkten i alla vardagsrum.

Högtalarfältet ser underbart ut och det låter fantastiskt med musik och filmer. Den nya diskanten på toppdesign och drivrutiner samlas för att erbjuda en högtalarstång som kommer att skämma de flesta separata ljudfält. Bowers & Wilkins ljud-DNA är närvarande och korrekt med fantastisk musikuppspelning med imponerande och viktiga filmmusik. Allt som saknas är lite mer lågt slut för vissa actionfilmer, men det är enkelt att lägga till en subwoofer med RCA-pre-out om så önskas.

Bildkvaliteten är utmärkt med SDR-film och TV-innehåll med enastående gråskala och färgnoggrannhet i rutan i filmläge samt referenskalibreringsresultat. Filmer ser på film- och bildkvalitetsutmaningar som ses på andra märken vid denna prispunkt. Hudtoner ser livliga ut och det finns utmärkt dynamiskt omfång och djup till SDR-bilder, med djupa svarta och gott om skuggdetaljer synliga.

HDR-innehåll är också utmärkt med fantastiskt dynamiskt omfång, färgnoggrannhet och detaljerade detaljer om skärmen. Tonmappningen säkerställer att det inte bara är synliga detaljer i de spekulära höjdpunkterna, men precis ovanför finns även svarta skuggdetaljer och korrekta. Rörelse är också mycket bra med 24 fps filmmaterial utan tecken på inducerad judder.

Bilder i SDR och HDR är exakta och filmiska i de bästa inställningarna, och naturligtvis, om du inte handlar om skaparens avsikt, kan du bli arg med kontrollerna för bildmanipulation tack vare P5-processorn. Om Vivid-läget är din grej, gör Philips det bättre än någon annan tillverkare där ute.

Fyrsidig Ambilight

Tillagd till den utmärkta bild- och ljudprestandan från OLED + 935 är fyrsidig Ambilight som vi tycker ger ett fantastiskt statiskt vitt biasljus som hjälper till att bekämpa trötthet i ögonen i svagt rum. Dessutom, precis som exakt kontra levande läge i form av bilder, kan du också låta Ambilight följa videon eller ljudet och skapa färgförändringar över väggarna bakom setet och göra ditt vardagsrum till en nattklubb. Ambilight kan också hjälpa till att skapa nedsänkning för spel på TV: n med lamporna efter åtgärden, men med en ingångsfördröjning på 37 ms och ingen HDMI 2.1 är OLED + 935 kanske inte det starkaste valet för spelare.

OS och smart TV-systemet är Android TV (9.0) och vi fann att det var snabbt och stabilt under hela vår testperiod. Det finns ett bra urval av appar och markbundna inhämtningstjänster för att hålla de flesta användare nöjda och gränssnittet är smidigt och intuitivt. Att vara holländare finns det också fler vuxenval i appbutiken om du skulle vara intresserad, sir.

Vi tror verkligen att Philips är på gång just nu med sina TV-apparater och det råder ingen tvekan om att OLED + 935 lätt tävlar med modellerna LG, Sony och Panasonic när det gäller bildkvalitet och ljudsystemsdesign. Det är en lyx-TV som uppfyller sitt löfte om exakta bilder och utmärkt ljudkvalitet och det rekommenderas starkt!

FördelarNackdelar
Utmärkt SDR-bildkvalitetInte en Gaming TV – 37 ms ingångsfördröjning
Enastående HDR-uppspelningInga HDMI 2.1-ingångar