PS5 Recension: Framtidens konsolspel är här!

PS5 är ett stort generationshopp – Behöver du göra hoppet redan idag?

Vad vi tycker om PS5

PS5 är ett verkligt generationssteg, som erbjuder otroligt snabba laddningstider och en innovativ ny styrenhet som kan förändra hur spel känns.

FÖRDELAR

  • Otroligt snabb SSD
  • Väldigt futuristisk DualSense-controller
  • Underbara 4K-bilder
  • Snyggt, rent gränssnitt
  • Imponerande bakåtkompatibilitet

NACKDELAR

  • Massiv, otymplig design
  • Styrenheten kan kännas för stor för vissa
  • Få exklusiva saker (för tillfället)

PS5 -SPECIFIKATIONER

  • Pris:  6 990 kr (Standard) och 5 990 kr (Digital Edition)
  • CPU: 3,5 GHz, 8-kärniga AMD Zen 2
  • GPU: 10,3 teraflop RDNA 2 GPU
  • RAM: 16 GB GDDR6
  • Lagring: Anpassad 825 GB SSD
  • Expansion: NVMe M.2 SSD-kortplats
  • Skivläsare: 4K Blu-ray-spelare
  • Storlek: 15,4 x 10,2 x 4,1 tum
  • Vikt: 4,5 kg

DAGENS BÄSTA DEALS!

6 990 kr (Standard) och 5 990 kr (Digital Edition) på Kjell & Company

PS5 är här (om du kan köpa en) och det känns verkligen som ett generationshopp för konsolspel. Med sin kraftfulla grafikteknik och väldigt innovativa DualSense-kontroller möjliggör Sonys nya konsol en immersion som helt enkelt inte var möjlig på tidigare konsoler. Systemets blixtsnabba SSD är en bokstavlig spelväxlare som laddar spel på bara några sekunder. Och i vissa fall ger det nya sätt att interagera med dem. 

Men som vi upptäckte i vår PS5-recension har Sonys snabba next gen system sina nackdelar. Systemets absolut massiva chassi är lite oelegant och kan visa sig vara ett problem för dem med begränsat utrymme. Det nya PS5 -gränssnittet är vackert och snabbt, men det känns lite tunnt för tillfället. Och med många av PS5: s mest efterlängtade spel finns tillgängligt på PS4, är det inte direkt ett måste att uppdatera just nu.

Men tack vare sin robusta bakåtkompatibilitet, snygga gränssnitt, underbara spelprestanda och otroliga laddningstider känns PS5 redan som framtiden för konsolspel. Och det är svårt att gå tillbaka. 

PS5 Recension: Pris och var man kan köpa

PS5 lanserades den 12 november i USA och kom till de flesta andra delar av världen den 19 november. Standard PS5, som inkluderar en 4K-Blu-ray-enhet, kostar 6 990 kr, medan PS5 Digital Edition går för en billigare 5 990 kr, om du inte har något emot att bli utan skivor.

Det är värt att notera att PS5 har varit extremt svårt att köpa. Detaljhandeln har gått in och ut snabbt, så se till att bokmärka vår PS5 återförsäljningsguide och kolla återförsäljarlänkarna nedan.

PS5 Recension: Design 

Det har diskuterats ihjäl, men PS5 är en verkligt gigantisk maskin. Sonys 15,4 x 10,2 x 4,1-tums konsol dvärgar i stort sett alla spelsystem som har kommit ut under det senaste decenniet, inklusive PS4 Slim och PS4 Pro. Den är också mycket större än sin nästa generations rival i Xbox Series X, och får Xbox Series S att se ut som en barnleksak.

Det massiva chassit gör att PS5 kan pumpa ut seriös prestanda medan den för det mesta är sval och tyst. Men den stora storleken på den nya PlayStation kan vara ett problem för dem med små nöjesområden.

Om du inte planerar att lägga din PS5 på golvet behöver du troligen ett särskilt litet bord eller ett väggfäste som visas nedan, om du planerar att ha den stående vertikalt. 

På tal om orientering, PS5 har ett avtagbart stativ som låter dig placera den massiva konsolen vertikalt eller horisontellt. Stativet skruvas fast i botten av konsolen i vertikalt läge (PS5 innehåller en skruv, men inget verktyg för att skruva in den) och klämmer fast på PS5: s bakre portområde i horisontellt läge. 

Sony har introducerat en något omdesignad PS5-modell som säljs på några marknader. Som har en handskruv för stativet och en viktminskning på 300 g. Den lättare PS5-vikten beror dock på ett mycket mindre fläktkylt, vilket enligt en testare har resulterat i högre driftstemperaturer.

Det skulle vara trevligt om PS5 inkluderade ett verktyg för att skruva loss basen. Men jag hade lätt nog med att använda ett mynt för att fästa och ta bort det. Systemet står säkert i vertikalt läge med basen fäst, men det har rapporterats att basen är mycket mer känslig i horisontell orientering. Faktumet att konsolen kan glida av basen ganska lätt om den inte placerades helt rätt är lite jobbigt.

PS5:s iögonfallande, futuristiska estetik har varit föremål för mycket debatt sedan den presenterades, och jag har fortfarande blandade känslor för den, min vän och kollega är helt kär i designen. 

Jag gillar dock de attraktiva LED -statuslamporna på varje sida av interiören. Vilket är både snyggare och mer uttalat än statuslampan på PS4. Och de små, dolda PlayStation -kontrollikonerna i de inre panelerna är en fantastisk extra touch. Älska det eller hata det, PS5 är ett system packat med extrema detaljer.

PS5 Recension: Portar och expansion 

Bildkredit: Sony

PS5 har ett ganska standardutbud av portar, komplett med några välkomna moderna bekvämligheter. Du får en Hi-Speed ​​USB Type-A-port på framsidan, liksom en USB Type-C SuperSpeed-port. Det är trevligt att se att en konsol äntligen har USB-C-anslutning ur lådan. Speciellt för att ansluta moderna tillbehör och lagringsenheter.

På baksidan hittar du två SuperSpeed ​​USB-A-portar, ett Ethernet-uttag, en HDMI 2.1-port och en nätadapter. (Se de bästa spel-VPN för rekommendationer som låter dig komma runt geografiska begränsningar.) PS5 har lämnat PS4:s optiska ljudport, vilket kan vara en bummer för personer med avancerade ljudenheter med optiska anslutningar. Vissa företag erbjuder dock redan optiska-till-HDMI-delare, till exempel Astro med sitt Astro A20-headset.

Om du vill utöka PS5:s inbyggda 825 GB SSD-lagring finns det en PCIe 4.0 M.2-utbyggnadsplats som du kan komma åt genom att öppna konsolen. Observera att du måste använda vissa PS5-certifierade SSD: er som uppfyller Sonys krav på bandbredd. 

PS5 fungerar också med vanliga externa hårddiskar, men bara för att överföra dina digitala PS4 -spel eller spara filer.  

PS5 Recension: Gränssnitt 

PS5-gränssnittet är en ren, attraktiv och snygg utveckling av PS4-programvaran. Att hoppa in och ut ur spel och navigera i menyer känns väldigt snabbt. Till den grad att PS4-menyn nu känns trög och rörig av jämförelse. Även om det finns några funktioner som jag skulle vilja lägga till i PS5-gränssnittet, introducerar det några spännande nya sätt att komma till det du spelar ännu snabbare.

Startskärmen kommer att se bekant ut för PS4-ägare, med en horisontell rad brickor som visar dina senaste spel. När du markerar ett spel kommer den titelns bild att ta över hela startskärmen medan dess musik spelas i bakgrunden. Vilket är en snygg estetisk touch. Det finns en praktisk Utforska-flik som visar nyheter och uppdateringar, samt en flik Spelbibliotek som gör att du direkt kan börja ladda ner din samling PS4-titlar. Precis som på PS4 låter PS5 dig spela in videor och skärmdumpar, eller strömma till YouTube eller Twitch genom att bara på knappen Skapa.

PS5 -programvaran ser ren ut, men jag önskar att det fanns ett alternativ för att organisera dina spel i mappar, som det finns på PS4. Och medan det är häftigt att se bakgrunden anpassa sig till vilket spel du har markerat, är jag förvånad över att det inte finns något alternativ att ställa in egna bakgrunder istället.

Långvariga PS4-användare måste göra sig av med lite muskelminne, eftersom ett tryck på PlayStation-knappen nu öppnar ett kontrollcenter som låter dig byta appar, se dina vänner, kontrollera aviseringar, övervaka kontrollenhetens batterilivslängd och mer längst ner på skärmen.

Ännu bättre, du kan anpassa kontrollcentret för att få snabb åtkomst till funktioner som nätverksinställningar, tillgänglighetsalternativ och sändningskontroller. Det är en stor förbättring från PS4: s snabbmeny, som tog en mycket större del av skärmen. Den var inte heller lika snygg eller anpassningsbar.

Anpassning av kontrollcenter

Snabb och ren programvara är bra, men PS5-gränssnittet blir verkligen levande när du börjar spela ett spel. Om du trycker på PlayStation-knappen medan du spelar ett PS5-spel öppnas menyn Aktiviteter, som visar information om ditt nuvarande uppdrag. Dessutom en uppsättning troféer du kan jobba på eller en lista över aktiviteter i spelet som du kan hoppa direkt in i. 

Bildkredit: Sony

Du kan också komma åt Aktivitets-menyn direkt från ditt spelbibliotek innan du ens startar upp ett spel. Vilket innebär att du kan hoppa direkt till en specifik nivå i ett spel utan att behöva hantera några menyer.

Som någon som inte alltid har massor av ledig tid är förmågan att hoppa till en viss del av ett spel på systemnivå inte bara uppskattad. Det är rent av revolutionerande. Även om det kan verka som en mindre sak för vissa, kan menyn Aktiviteter slutligen förändra hur vi spelar spel. Jag är verkligen ivrig att se hur utvecklare drar nytta av det under de kommande åren.

Bildkredit: Sony

Mitt största problem med PS5 på mjukvarunivå är att till skillnad från Xbox Series X och S verkar inte Sonys konsol kunna hantera flera titlar samtidigt. Medan Xbox: s Quick Resume-funktion låter dig sömlöst hoppa mellan ett halvt dussin spel och du kan fortsätta precis där du slutade i varje, kräver PS5 att du startar upp varje spel från början. 

Vad som är mer frustrerande är att konsolen inte varnar dig när ditt befintliga spel kommer att stängas till förmån för ett nytt. Vilket kan leda till att du förlorar osparade framsteg. Även om PS5: s laddningstider är så snabba att avsaknaden av Quick Resume inte är ett stort problem, är det en skam att Sonys konsol inte har ett svar på en av Series X: s bekvämaste funktioner.

PS5 Recension: DualSense-kontroller

PS5 DualSense-styrenheten definitivt next gen kontroller. Spelkontrollens haptiska feedback, adaptiva triggers och inbyggda högtalare fungerar briljant och skapar en fantastisk immersion som du helt enkelt aldrig har upplevt när du spelat ett spel tidigare.

DualSense överlägsenhet blir tydlig i Astro’s Playroom. Det är en gratis, förinstallerad titel byggd speciellt för att visa vad Sonys nya kontroller kan göra. I detta färgglada 3D-plattformsspel kan du känna och höra den subtila effekten av sandkorn när du går genom en storm, eller uppleva en mjuk glidande känsla när du åker skridskor över is, bara för att nämna några exempel. Allt från att dra i ett rep till att glida runt i ett jetpack genererar en extremt detaljerad nivå av effekter. Det är den typen av saker du verkligen behöver känna, för att förstå just hur bra de är. 

De adaptiva triggers är särskilt imponerande, eftersom de kan bli svårare att aktivera baserat på vad som händer i spelet. De kan till exempel bli svårare att trycka ner om det händer något tungt i spelet, och du kan till och med behöva blåsa på kontrollen och låta dess inbyggda mikrofon höra detta för att nämna några få saker den kan göra.

Vad gör Dualsense i spel

Sackboy: A Big Adventure gör också imponerande användning av Sonys controller. Eftersom du kan känna en plötslig känsla av motstånd när du går genom högt gräs tack vare några haptiska mönster. Du kommer att känna vibrationer som rör sig genom specifika delar av styrenheten under cut scenes. Och i den svärdbaserade striden mot Godfall kommer knapparna att lägga extra vikt på känslan av gå bärsärk på fiender.

Sonys nya handkontroll har en inbyggd mikrofon som gör att du kan chatta med vänner när du inte har ett spelheadset till hands. Och den fungerar helt fantastiskt.  Du kommer säkert fortfarande att vilja använda ett dedikerat headset för att höra ditt spel och chatta under en competitative Call of Duty match. Men det faktum att du kan prata med vänner på PS5 utan att behöva ett headset är en bra touch.

DualSense visar redan en otrolig potential, men det är bara lika bra som spelen som drar nytta av det. Medan spel som Astro’s Playroom, Spider-Man, Godfall och Sackboy gör spännande saker med Sonys gamepad, är jag nyfiken på att se hur många utvecklare som utnyttjar DualSenses unika funktioner när fler PS5-spel dyker upp. 

Utöver dess avancerade haptics klarar sig DualSense ganska bra som en standardkontroll. Den är betydligt större än DualShock 4 gamepad, med en rejäl känsla och en design som verkar matcha Xbox Wireless Controller när det gäller ergonomi. Medan DualSenses köttigare grepp känns tillfredsställande att hålla, önskar jag att den bara var lite mer kompakt.

PS5 Recension: Prestanda och laddningstider 

Med en kraftfull 8-kärnig AMD Zen 2-processor, 10,3 teraflops grafikkraft och en löjligt snabb anpassad SSD, lovar PS5 den bästa prestanda som någonsin kommit ut ur en spelkonsol. Och medan jag bara har spelat en handfull titlar som är utformade för att utnyttja PS5: s kraft, är jag redan imponerad av vad Sonys konsol kan pumpa ut när det gäller fidelity, framerate och, viktigast av allt, laddningshastigheter. 

Detta borde inte komma som en chock, men spel ser fantastiska ut på Sonys nya konsol. Spider-Man: Miles Morales såg mer ut att likna ett avancerat PC-spel än en PlayStation-titel. När jag tittade på de vackra röda och purpurfärgade Spider-Man och hans fiender som dök av skärmen i 4K. Tack vare konsolens ray-tracing-stöd reflekterade Manhattans skyskrapor realistiskt från varandra, liksom en serie verklighetstrogna vattenpölar på Times Square. 

PS5-versionen av Miles Morales har ett speciellt prestandamod, som stänger av effekter som ray-traced och använder uppskalad 4K till förmån för en högre bildhastighet. När jag bytte till det här läget och zippade genom staden med 60 fps medan jag fortfarande njöt av vackra bilder kände jag att jag upplevde något som helt enkelt inte kunde göras på konsoler från tidigare generationer. Detta gjorde det extremt svårt att gå tillbaka till PS4 -versionen av Miles Morales. Som ofta drog under 30 bilder per sekund.

SSD

Men även om ray-traced bilder och 60 fps-prestanda är fantastiska, är det PS5: s blixtsnabba SSD som verkligen får Sonys konsol att kännas som next gen. När du startar upp ett spel som Spider-Man: Miles Morales är det nästan noll stilleståndstid mellan att välja titel från startskärmen och att vara ute på gatan, och slåss mot skurkar. Samma process tog cirka 20 sekunder innan jag kunde börja spela PS4 -versionen.

Astros lekrum är lika omedelbart. Eftersom jag kunde hoppa från spelets huvudnav till sina otaliga levande nivåer utan en enda laddningsskärm i sikte. PS5:s otroliga SSD är också det som låter dig hoppa till vissa delar av ett spel via menyn Aktiviteter, och kommande titlar som dimensionhoppande Ratchet & Clank: Rift Apart ser ut som att de kommer att göra några riktigt uppfinningsrika saker med det. Vi måste också se hur fler titlar använder SSD. Fast det känns redan som ett av de största framstegen inom konsolspel på ett tag.  

PS5PS4 (2013-modell)
Starttid22 sekunder30 sekunder
Spider-Man: Miles Morales (startup)12 sekunder12 sekunder
Spider-Man: Miles Morales (meny till spel)2 sekunder20 sekunder
The Last of Us 2 (start)15 sekunder33 sekunder
The Last of Us 2 (meny till spel)1 minut1 minut, 28 sekunder
Mortal Kombat 11 (start)8 sekunder11 sekunder
Mortal Kombat 11 (meny till spel)10 sekunder18 sekunder
Star Wars Battlefront II (start)33 sekunder1 minut, 5 sekunder
Star Wars Battlefront II (meny till spel)12 sekunder22 sekunder

Vill du själv lägga in en annan SSD så kika in denna:

PS5 Recension: Bakåtkompatibilitet 

PS5 fungerar med nästan alla PS4-spel. Vilket är ett stort steg upp från Sonys fullständiga brist på bakåtkompatibilitet på förra generationen. Både digitala och skivbaserade PS4-spel fungerar utan problem på PS5, och fysiska filmer fungerar bra på systemets 4K Blu-ray-enhet.

PS5 låter dig dra fördel av alla PS4 Pro-förbättringar som ett spel erbjuder. Så spel som har högre upplösning eller bildhastighetslägen drar mest nytta av Sonys nya konsol. Som någon som kommer från en lansering PS4, kändes möjligheten att äntligen njuta av God of War’s högfrekvensläge eller spela Tetris Effect i 4K nästan värt inträdespriset på egen hand (de ovannämnda laddningstiderna gör verkligen inte ont heller). 

PS5 är utformad för att fungera med de flesta förstaparts och officiellt licensierade PS4-tillbehör, och du kommer inte ha problem med att använda din befintliga senaste generationens utrustning. Till exempel att para ihop din DualShock 4 till PS5 är lika enkelt som att ansluta den via USB-kabel. Dessutom kommer dina befintliga headset kommer att fungera bra med DualSenses 3,5 mm ljuduttag.

Tredjeparts trådbundna kontroller, fungerade också perfekt. Tänk också på att DualShock 4 bara fungerar med bakåtkompatibla PS4-spel, så du kommer inte att kunna använda den för PS5-titlar.

PS5 Recension: Vad finns det för spel?

PS5: s lanserings spel är en bra start. Konsolens stora lanserings spel är Spider-Man: Miles Morales, en underbar och rolig uppföljare till 2018 års Marvel’s Spider-Man komplett med ray-traced grafik och ett valfritt 60 fps prestandamod. 

Sackboy: A Big Adventure är ett enkelt men charmigt 3D-plattformsspel med massor av karaktärsanpassning, men Astro’s Playroom, det gratis pack-in-spelet som visar upp DualSense-kontrollen, är ännu bättre. Inte sedan 2007 års Nintendo Wii har en konsol lanserats med ett anmärkningsvärt spel inkluderat, och Sonys nya plattformsspel har till exempel massor av roliga samlarföremål och påskägg för hardcore PlayStation-fans.

Om mogen handling är mer din grej, är Godfall en rolig och vacker action-RPG som känns som en fusion av roliga striden i God of War 2018 och Destiny djupa loot-system. Vill du ha något snyggare? Devil May Cry 5 Special Edition är en förbättrad version av den fantastiska slash-em-upen från 2019 komplett med både ray-tracing och 120 fps-prestanda. 

Demon Souls

En av PS5: s största sanna lanseringsexklusiv är Demon’s Souls, en visuellt häpnadsväckande nyversion av den älskade 2009-action/RPG med samma namn.

Problemet är att du inte behöver en PS5 för att spela många av dessa spel. Marvels Spider-man: Miles Morales och Sackboy: A Big Adventure finns också på PS4, liksom många av de stora tredjepartsspelen som kom till lanseringen.

De inkluderar Assassin’s Creed Valhalla, Mortal Kombat 11 Ultimate, The Pathless, Dirt 5 och NBA 2K21. Alla dessa spel kommer att finnas tillgängliga på PS4, men du behöver en PS5 för att njuta av funktioner som äkta 4K -spel och 60 fps bildfrekvensalternativ. Det är också värt att notera att Fortnite var PS5-optimerad vid lanseringen, och titlar som Madden NFL 21 och Watch Dogs Legion kommer att erbjuda gratis PS5-uppgraderingar för personer som äger PS4-versionerna. 

Framåt kan du förvänta dig att stora PS5 -exklusiva spel som Ratchet & Clank: Rift Apart, God of War Ragnarok och Horizon Forbidden West (den senare kommer att ha en PS4-version). 

Även om du inte nödvändigtvis behöver en PS5 för att spela några av de största nya spelen från både Sony och tredje part, kommer du att njuta av mycket bättre versioner av dem på det nya konsolen. Och glöm inte att det mesta av ditt PS4-bibliotek kommer med dig. Komplett med stora visuella förbättringar och prestandaförbättringar för utvalda titlar.

PS5 Recension: Appar

PS5 har tillgång till i stort sett alla underhållningsappar du behöver, inklusive Disney Plus, Netflix, YouTube, Prime Video och, ny i PlayStation-ekosystemet, Apple TV Plus. Dessa appar fungerade alla på samma sätt som sina PS4, vilket inte är en dålig sak. 

Varje laddas snabbt och streamas på ett tillförlitligt sätt. Men ännu viktigare är att PS5: s streaming-appar är lättare att komma åt än tidigare tack vare en praktisk Media -flik som bara är ett knapptryck bort på startskärmen. Det är en trevlig uppgradering från PS4, som begravde alla sina streamingappar i en långsamt laddad TV & Video-meny. 

PS5 Recension: Kylning och bullernivå

Tack vare sin massiva interna fläkt och stora ventiler längs insidan av chassit förblir PS5 sval och mestadels tyst. Du kommer sällan märka något ljud från konsolen, du kommer att kunna höra skivor snurra ganska högt när använder Blu-Ray skivor. Men jämfört med de jetmotorliknande ljud som kommer en PS4 när du bara laddar ner ett spel, är PS5 otroligt tyst. 

PS5 Recension: 3D-ljud  

Tempest Engine gör att den kan leverera 3D-ljud för spel som stöds, så att du kan höra spelljud med större riktning än vad standard stereo kan erbjuda. PS5: s 3D-ljud är utformat för att fungera med de flesta befintliga hörlurar och headset, även om Sonys nya Pulse 3D trådlösa headset är optimerat för tekniken. 

PS5: s ljudtrick är väldigt uttalade i Astros Playroom, eftersom du kan höra regnet tydligt komma ovanför dig och kan identifiera ljudet av en tornado som virvlade mellan ditt vänstra och högra öra. Det var också lätt att höra var bilar, flygplan och fiender kom ifrån när du flyger runt i Spider-Man: Miles Morales.

Liksom många av PS5: s funktioner är det i slutändan upp till utvecklare att få ut det mesta av konsolens 3D -ljudteknik. Vi är ivriga att prova fler spel med 3D-ljud stöd, samt få tag på Pulse 3D-headsetet för hela upplevelsen.

PS5 Recension: Slutsats

PS5 är ett äkta steg framåt för konsolspel, och erbjuder underbar 4K-prestanda, fantastiskt snabba laddningstider och en riktigt innovativa kontroller som gör spel mer uppslukande och taktila än någonsin. Den spelar nästan alla PS4 -spel och tillåter dem i många fall att köra och ladda bättre än någonsin tidigare. 

Det finns dock några skäl att vänta innan du trycker på köpknappen, det vill säga om du ens kan hitta Sonys nya konsol. PS5:s lanseringsserie innehåller väldigt få exklusiva måste, eftersom PS4-ägare fortfarande kan njuta av stora utgåvor som Spider-Man: Miles Morales och Assassin’s Creed Valhalla. Konsolens massiva storlek kan också vara ett problem för dem med begränsat utrymme, och DualSense -kontrollen i sig kan vara lite stor för personer med mindre händer.

Som med de flesta konsollanseringar kommer PS5 bara att bli bättre med tiden med nya exklusiva spel och funktioner för dem som väljer att vänta. Det är också värt att överväga Microsofts Xbox Series X, som erbjuder något mer kraft och fungerar med fyra generationer av Xbox -spel. Men om du lyckas skaffa en PS5 nu, vet att du kommer att få en äkta nästa generations upplevelse komplett med avancerad haptik, vacker grafik och nästan noll friktion mellan dig och de spel du vill spela.

6 990 kr (Standard) och 5 990 kr (Digital Edition) på Kjell & Company

13 svar på ”PS5 Recension: Framtidens konsolspel är här!”

Lämna en kommentar