PS5:s DualSense kontroller är en bokstavlig gamechanger

Vilken skillnad en DualSense kontroller gör.

DualSense recension review test omdöme
Bildkredit: Playstation

Placera DualShock-controller från PlayStation 1 eran tillsammans med en PlayStation-kontroller, det kan vara svårt att se skillnaden mellan de två. Visst, de nya har förbättrad ergonomi och nya funktioner, från pekplattor till belysning, men den övergripande layouten och designen har inte förändrats mycket alls under de 23 åren sedan den första DualShock släpptes. Det är ett häpnadsväckande engagemang för Sony, men också ett bevis på hur stark den ursprungliga designen var. När allt kommer omkring, om det inte går sönder…

Du kanske också är intresserad av:

Är DualSenses nya design en förbättring?

Fotografier fångar inte tillräckligt med den nya DualSense kontrollens attribut. I en stillbild ser det inte ut som något jag någonsin skulle vilja hålla. Även om man bara tittar på den på ett bord verkar den inte särskilt bekväm att hålla i. 

Men när jag slog händerna runt de nya, långa handtagen på DualSense klickade det. Herregud, den här kontrollern känns bra att hålla. De längre handtagen betyder att hela mina händer kan vila bekvämt på kontrollen. Detta till skillnad från DualShock 4, vilka kan orsaka flytande lillfinger syndrom för spelare med större händer (som mig). Handtagen är tunna och något vinklade i baktill. Detta gör så att det känns som att jag har ett säkrare grepp än vad jag gjorde med de runda DualShock 4-handtagen. De nya DualSense greppen känns som att de är byggda kring konceptet att fingrar har leder och inte böjer sig i en perfekt cirkel. DualSense passar min hand som det bästa handslag jag någonsin har haft.

Det finns alldeles för många handtyper över hela spektrumet för att ta hänsyn till allas personliga stil och preferenser. Några av mina kollegor har dock upplevt belastning på handen. Detta när de använde DualSense i några timmar, så det kan variera från person till person.

Är DualSense’s Adaptiva Triggers och Haptics bra?

Resten av förbättringarna av den nya PlayStation 5 handkontrollen är inte direkt uppenbara när du först har den i din hand, men blir snabbt tydliga när du börjar spela spel som är utformade för att använda gamepaden:s funktioner.

Den nya styrenhetens L2- och R2 -triggers kännsväldigt lika de som finns på DualShock 4 under normala omständigheter. Men om du råkar snubbla på ett spel som stöder funktionen ”adaptiv trigger” händer något magiskt.

Adaptiva triggers innebär att kraften som krävs för att dra avtryckaren kan förändras beroende på vad som händer på skärmen. I Bugsnax, när du tar bilder av kryp, blir de sista 10% av utlösaren till en ”klickbar” knapp, vilket ger en illusion av att ta en bild med en DSLR.

För att ytterligare sälja denna illusion använder Sony sig av DualSenses inre högtalare för att härma ljudet från fjädern eller knappen som trycks ned. Detta får mig att känna att det här är saker som händer bokstavligen i mina händer när jag spelar.

Den sista delen av detta magiska trick använder den nya haptiken. Tänk på det som nästa generations vibrationsteknik. Istället för att bara vara begränsad till samma ryckiga känsla för allt. Finns det mycket mer variation i vad PS5-kontrollen kan producera för att efterlikna händelserna på skärmen. Kapten Astros små fötter som knackar över en glasyta i Astros lekrum känns helt annorlunda än roboten som står nära en massiv explosion, till exempel.

Dessa tre funktioner kombinerar för att ge mig mer ”nästa generations” känsla än 4K-bilder eller HDR någonsin har.

Problem med DualSense funktioner

Den stora frågan just nu är hur många av dessa funktioner som faktiskt kommer att användas i de flesta PS5 -spel. Du kan säkert att förvänta dig att Sony-publicerade titlar kommer att luta sig in i denna funktionalitet-om Horizon Forbidden West inte har en bowstring-utlösare skulle jag bli chockad-men spel från tredje part kan lätt snåla med eller ignorera denna funktionalitet helt, eftersom det kräver mer arbete för att inkludera funktioner som bara stöds av en enda plattform.

Det finns också ett hot om att överanvända dessa funktioner till den grad att det är till nackdel för upplevelsen. Spider-Man: Miles Morales använder adaptiva triggers för att efterlikna spänningen i Miles webbsvängning, men efter bara några timmar började jag utveckla fingerbelastning och stängde av funktionen. När de används sparsamt kan de adaptiva utlösarna vara ett gott tillägg. Men utvecklare måste vara försiktiga med att inte överdriva.

Den nya inbyggda mikrofonen i DualSense

Varje DualSense-kontroller har en inbyggd mikrofon. Detta så att du kan kommunicera med vänner (och fiender) online utan att behöva ha ett headset. Det är en praktisk funktion, men det har också några anmärkningsvärda nackdelar.

DualSense  recension review omdöme

DualSense -mikrofonen är förvånansvärt bra på att känna när du pratar kontra när din TV pratar, och den kommer att försöka filtrera bort den senare. Även med min TV-volym på högre nivåer än normalt hörde min online-kompis bara min TV när jag talade aktivt, snarare än när spelet jag spelade gjorde hade konversation i sig. (Det finns också en knapp för att stänga av mikrofonen om du inte vill stressa över något av detta.)

Den kvasi push-to-talk-funktionen är snygg, men kanske lite aggressiv. Även bara en kort paus mellan ord (kanske för extra drama?) Kommer att stänga av din mikrofon innan den startar igen vid nästa ord, vilket ofta kan klippa ditt ljud i processen. 

Dessutom erbjuder den inbyggda mikrofonen ingen bra ljudkvalitet, och om du använder den utan ett headset kommer din kompis röstchatt som standard att komma ut från kontrollenheten själv, som bara har en acceptabel (men tunn) högtalare . Du kan flytta chattljud till din TV: s högtalare dock. Men högtalaren är inte fantastisk.

I praktiken är mikrofonens inkludering trevligt om du bara vill fråga en vän en snabb fråga. Men om du vill ha en utdragen konversation, eller om du försöker slutföra komplexa speluppgifter (som en Destiny 2- raid), kommer du att bli mycket bättre att ansluta ett riktigt headset.

Slutsats om Dualsense PS5 kontroller

Det finns andra variabler när det gäller PlayStation 5 kontrollen som gör det svårt att bedöma fullt ut i detta tidiga skede. Hittills har batteritiden på DualSense verkat jämförbar med DualShock 4. Sony hävdar fem till sex timmars batteritid på den nya – men det beror säkert starkt på vilka spel du spelar och hur många av rumble, trigger eller högtalarfunktioner används. Efter flera år förlorade DualShock 4 -kontrollerna definitivt en stor del av sin laddningskapacitet. Ett sant vetenskapligt test av batterilivslängd under en längre tid ligger utanför min personliga räckvidd. Även om jag är säker på att de mer tekniskt inriktade kommer att svänga in inom några dagar för att fylla i ämnena.

Trots dessa faktorer finner jag mig helt slagen av nya DualSense. De stora strukturella förändringarna från DualShock 4 är stora välsignelser när du håller kontrollen under långa sessions. Samtidigt är blandningen av haptik och adaptiva triggers ett otroligt coolt sätt att väcka nya känslor av immersion från händelserna på skärmen. Om DualSense slutligen blir den nya standarden för de kommande 23 åren skulle jag inte ha några problem med det!

Se också:


Nu när du läst om Sonys nya Dualsense kanske du också är intresserad av:

6 svar på ”PS5:s DualSense kontroller är en bokstavlig gamechanger”

Lämna en kommentar