Hur man återställer Roborock Robotdammsugare

Roborock-serien med populära robotdammsugare är kända för sina toppegenskaper, inklusive starka sugkraft. Men även dessa topprobotdammsugare kan ha problem. Därför ska vi gå igenom hur man återställer Roborock.

Hur man återställer en Roborock Robotdammsugare
Bildkredit: Roborock

I den här artikeln kommer jag att beskriva stegen för hur man återställer en Roborock. Om din Roborock slutar svara eller helt enkelt inte gör vad som förväntas, kan en återställning ofta hjälpa.

Som med allt elektroniskt, ibland har de problem som dyker upp och de fungerar inte. Ofta försöker vi starta om/starta om för att få saker att fungera igen. Om det inte fungerar gör vi en mjuk eller hård återställning till de ursprungliga fabriksinställningarna.

Men innan du utför en fullständig fabriksåterställning kan det vara värt att bara återställa Wi-Fi-routern först (beroende på problemet), vilket är vad vi kommer att täcka först. 

Vad du ska veta innan du återställer din Roborock

Om du måste återställa din Roborock till fabriksinställningarna, så finns det några saker du bör vara medveten om innan du utför en fabriksåterställning. 

  1. Du måste konfigurera om WiFi-inställningarna, eftersom dessa kommer att gå förlorade under processen. 
  2. Alla scheman och inställningar kommer att gå förlorade.
  3. Alla firmware-uppdateringar kommer att gå förlorade när den återställs till den version som den levererades med.

Om du vill återställa inställningar som scheman och rengöringsområden, är det bäst att anteckna dessa på papper innan du återställer Roborock. 

En sak till att kontrollera innan du återställer är batteriladdningen. Se alltid till att den har tillräckligt med laddning för att slutföra operationen innan du fortsätter med återställningen.

Se också:

Återställ Roborock Wi-Fi

Återställ Roborock Wi-Fi robotdammsugare
Bildkredit: Roborock

Innan du återställer din Roborock till fabriksåterställning, dubbelkolla att rätt WiFi-lösenord används i Robovac. 

Det är också värt att kontrollera om du löser problemet genom att starta om Wi-Fi-routern först.

Återställ Wi-Fi i dessa fall:

  • Du ändrade nyligen WiFi-lösenordet på din router
  • Har installerat en ny router
  • Du kan inte kommunicera med robotdammsugaren via appen 

Om det inte är den trådlösa routern, låt oss återställa Roborocks WiFi.

För att återställa WiFi på Roborock, följ de detaljerade stegen nedan.

  1. Det första steget innebär att du samtidigt trycker på ett par knappar på Roborock tills du hör en röstuppmaning. Knapparna du trycker på varierar beroende på modell:
  • Roborock S6-serien – Delvis rengöringsknapp  och  laddningsknapp
  • Roborock S5, S4, E och C-serien – Power-knapp  och  Dock/Spot Clean-knapp
  1. När du hör röstmeddelandet och WiFi-indikatorlampan blinkar öppnar du  Mi-appen  på din smarta enhet.
  2. Välj Mina enheter  och välj sedan alternativet ’ +’. Appen kommer nu att söka efter din enhet. 
  3. Hitta din enhet i listan över tillgängliga enheter.
  4. Välj Klar.
  5. När den är ansluten ska Wi-Fi-indikatorlampan lysa och inte blinka. 

Hur man återställer Roborock E2, E3, E4, C1

Den fabriksinställda återställningsprocessen tar cirka fem minuter att slutföra. Se till att läsa avsnittet ovan som beskriver vilka steg du ska vidta innan du återställer din robotdammsugare innan du fortsätter. 

  1. Med enheten påslagen håller du ned  strömknappen, Spot Cleaning-knappen  och  Recharge-knappen  samtidigt .  Alla indikatorlampor på knapparna bör släckas i detta skede. 
  2. Efter cirka 10-15 sekunder kommer strömknappen att börja blinka och du bör höra en röstmeddelande som säger ”Återställer den ursprungliga versionen, detta tar cirka 5 minuter, ha tålamod.” När detta händer kan du släppa knapparna.
  3. Efter 2-3 minuter (max fem minuter) kommer roboten att starta om och återställa enheten till fabriksinställningarna.

När du har utfört dessa steg är det helt enkelt en fråga om att följa inställningsstegen för Wi-Fi-anslutningen och ange dina städscheman och inställningar igen.

Hur man återställer Roborock S6, S6 MaxV, S6 Pure, S5 Max, S5

Använd följande steg för att återställa dessa modeller: S6, S6 MaxV, S6 Pure, S5 och S5 Max robotdammsugare. 

  1. Tryck och håll  Home  -knappen på serien S6 och S5 Max modeller
    1. För S5-modell – Tryck och håll ned  ladda-  knappen
  2. Medan du fortfarande håller knappen nedtryckt, använd en nål eller gem för att trycka på  återställningsknappen  (denna finns bredvid WiFi-lampan).
  3. Tryck på  återställningsknappen  tills lamporna på  ström-, hem-  och  punktrengöringsknapparna  slocknar. 
  4. I detta skede, släpp återställningsknappen  men fortsätter att hålla  Home  eller  Recharge  Knapp för cirka fem sekunder tills  strömknappen  börjar blinka. Du bör höra röstmeddelandet och Roborock kommer att gå igenom sin återställningsprocess. Återställningen bör ta mindre än 5 minuter.

Vad händer om min Roborock fortfarande inte fungerar?

Om Roborock fortsätter att fungera fel efter en återställning finns det ett antal felsökningssteg du kan vidta.

Det första man bör kontrollera är batteriladdningen, i många fall beror fel helt enkelt på bristande laddning. Om batteriet har tillräcklig laddning och Roborock inte fungerar, visar den normalt en felkod.

Man bör kolla på felkoderna hos enheten för att stegvis lösa problemen. Kontrollera om laserenheten snurrar. Om den inte är det, rotera den försiktigt och manuellt. Starta sedan om enheten.


Lämna en kommentar