Hur man betalar en faktura

Vi har alla varit där. Du får en faktura, du har ingen aning om hur mycket den är eller vad du ska göra med den, och sedan slutar det med att du betalar för mycket eller att du inte betalar den alls. Alla detta problem löser vi tillsammans idag!

Hur man betalar en faktura

Den goda nyheten är att det finns bättre sätt att betala fakturor än att bara gissa sig till var man ska fylla i siffrorna någonstans.

Oavsett om du är en vanlig person, ung som gammal, så är vi här för att hjälpa dig att lära dig hur du betalar fakturor – i tid – och på rätt sätt!

Hur ska man läsa en faktura?

För att du ska kunna betala en faktura gäller det att du hittar följande information.

  • OCR nummer
  • Förfallodag
  • Beloppet att betala
  • Bankgiro eller Plusgiro-nummer som du ska betala till

I bilden nedan hittar vi de tre första punkterna i den gula rektangeln. (Jag kommer att visa tydligt hur Bankgiro och Plusgiro-nummer hittas lite längre ner i artikeln)

Bilden visar hur en fakturas övre del kan se ut, denna ser olika ut från företag till företag. Senare går vi igenom hur fakturans avi ska läsas av. Det vill säga den del som alltid är längst ner och liknar en blankett med Bankgiro-nummer etc.

Men först en förklaring av dessa tre punkter!

Vad är OCR-nummer?

OCR-numret är ett spårningsnummer som kopplar dig som kund till betalningen, eftersom att det alltid är unikt.

Tänk dig scenariot att du betalar till en person och skriver in belopp och bankkonto. Men hur vet de att du har betalat?

För att kunna matcha en kund till en inbetalning i ett större företag använder man OCR-nummer, och man kan nästan kalla det för ett referensnummer. 

Om du glömmer att ange OCR nummer så vet inte företaget att du har betalat din faktura. De får in pengar utan att riktigt kunna veta vilken faktura det var som betalades – således hamnar du i kläm!

Betala alltid dina fakturor med OCR-numret inskrivet så att de vet att du har betalat din faktura. 

Vad är förfallodag?

Förfallodag är ett annat namn för sista betalningsdag. Det är dagen som företaget vill ha in pengarna. Tänk att förfallodagen är den satta deadline:en!

OBS! Att betala en faktura tar olika lång tid och det är därför viktigt att hålla reda på att man antingen betalar innan förfallodagen. Som senast kan en tumregel vara att man har satt betalningen att göras på förfallodagen men direkt när banken öppnar. Det brukar vara sista chansen och även det förinställda datumet när man får e-fakturor skickade till sig i Internetbanken!

Vad är Belopp att betala på en faktura?

Belopp att betala är lika enkelt som det låter att du ska skriva in kostnaden för vad du har köpt in i den raden. Belopp att betala är alltid det slutgiltiga beloppet med skatt etc inräknat.

Hur ska man avläsa en fakturas undre del och hitta Plusgiro nummer?

Källa: CompareSweden
  1. Här står Plusgiro numret du ska betala
  2. Här står Beloppet du ska betala
  3. OCR-nummer och fakturanummer är vanligen samma sak och det står här vid fotnot nummer 3.
  4. Sedan står förfallodagen (tänk deadline för när du ska ha betalat till företaget)
  5. Betalningsmottagaren är den du betalar till.

Sedan har jag ritat in ett streck längst ner för att bara visa att på de flesta fakturor står först OCR-nummer och sedan Belopp att betala på sättet som ni ser på bilden. Så nu vet vi hur en Plusgiro faktura ser ut och hur man läser den.

Nu ska vi gå vidare till det mer vanliga: Bankgiro fakturan

Hur ser en faktura ut som ska betalas till ett Bankgiro nummer?

Källa: CompareSweden
  1. Fotnot nummer 1 visar vilket Bankgiro-nummer du ska betala till
  2. Sedan visar nummer 2 det belopp som du ska betala, i det här fallet 436 kr
  3. Sedan står förfallodagen
  4. Vid fjärde fotnoten står OCR-nummer som du måste ange. (Som du också ser har raden nedanför ”Vid betalning via internetbank” exakt samma nummer som OCR-numret som står ovan)
  5. Sist men inte minst så står Betalningsmottagare, vilket betyder vem du betalar till.

Det är till exempel inga stora skillnader mellan Plusgiro och Bankgiro. Utan det är formatet som skiljer sig åt då Bankgiro-nummer skrivs: 0000-0000. Resterande uppgifter är liknande. Du har alltid belopp, förfallodatum och OCR-nummer på alla fakturor.

Om du har fler funderingar kring detta se också: Allt du behöver veta om bankgiro

Vad är elektroniska fakturor? – E-fakturor

En elektronisk faktura är en digital version av en gammaldags pappersfaktura. I stället för att skriva ut en faktura och skicka den till kunderna kan företag nu skicka fakturor via e-post. Detta är effektivare eftersom det minskar den tid som går åt till att korrelera informationen på en faktura med informationen i ditt redovisningssystem. 

Det gör det också lättare för kunderna att betala sina räkningar online när de får en elektronisk faktura från dig, vilket i slutändan sparar pengar på porto- och tryckkostnader.

Elektroniska fakturor skickas vanligtvis som PDF-filer eller andra typer av filer, så se till att du använder en programvara som stöder att skicka dessa typer av dokument via e-post om det är så du planerar att skicka dem!

Hos många banker skapar e-fakturan ett utkast för betalning genom att i för hand fylla i belopp att betala, bankgiro eller plusgiro nummer, betalningsdag samt OCR-nummer. Vilket egentligen bara lämnar en uppgift för dig – att godkänna och signera att det ska betalas! Smidigt va?

Hur betalar jag en faktura online?

Att betala en faktura är en ganska enkel process. Om du vill betala med kreditkort måste du ange kortnummer och utgångsdatum samt faktureringsinformation som namn, adress och telefonnummer. När du betalar med betalkort eller check fyller du bara i lämpliga fält på betalningsformuläret.

Om du hellre vill slippa ange dina personuppgifter online men ändå vill göra en transaktion via banköverföring kan du kontakta din bank direkt för att få mer information om deras alternativ.

Du kan även fördjupa dina kunskaper i: Autogiro eller E-faktura?

Hur man betalar en faktura hos Handelsbanken Internetbank

Handelsbanken är en svensk bank med mer än 600 kontor i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Här visar vi steg för steg hur du betalar en faktura i Handelsbankens Internetbank!

Källa: CompareSweden
  1. Steg ett är att välja vilket konto du vill betala ifrån. Till exempel ditt Allkonto
  2. Välj sedan en redan sparad mottagare eller klicka på alternativet “Ny mottagare
    1. För situationer där du klickar på  “Ny mottagare” gör så här: Skriv in Bankgiro/PlusGiro
    2. Klicka “Hämta mottagarnamn” – Se till att det blev rätt
    3. Om du vill spara denna mottagare för framtiden se till att du markerar rutan nedan!
  3. Nu när du har fyllt i mottagaren ska du skriva in Belopp. (Jag tog med 436 kr eftersom vi hade det som exempel tidigare på Bankgiro fakturan)
  4. Välj sedan den dag du vill att fakturan ska betalas eller klick enkel in “Nästa bankdag
  5. Skriv in OCR-nummer – annars vet inte mottagaren att du har betalat. Superviktigt! 
  6. Fotnot nummer 6 är egentligent inte viktigt. Jag brukar bara kategorisera hyra, och strunta i resten. Men om du vill kan du välja vilken kategori fakturan avser.
  7. Sista steget är bara att klicka på “Lägg till betalning” det finns en liten knapp nere till höger.

När du har lagt till betalningen måste du klicka på godkänn och sen kommer den be dig att signera med Bankid. Sen är det klart!

Hur betalar jag en faktura med Swedbank?

Så här gör du för att betala en faktura genom via Swedbanks internetbank. De flesta banker erbjuder den här funktionen, så du bör enkelt kunna hitta den i menyn hos din internetbankleverantör även om du inte har Swedbank.

  1. Logga in på Internetbanken
  2. Välj ”Betala och Överföra” i menyn till vänster
  3. Välj ”Ny betalning/Överföring” i menyn till vänster
  4. Scrolla ner till du ser detta
Hur betalar jag en faktura med Swedbank?
Screenshot från Swedbank Internetbank
  • Välj från vilket konto du vill betala
  • Sedan behöver du välja mottagare och skriva in beloppet du ska betala

Ny mottagare Swedbank

Så här ser det kan det se ut när du ska välja mottagare eller skapa en ny mottagare

Det kan uppstå några problem längs vägen här.

Om du redan har en sparad mottagare är alltid frid och fröjd men om du ska lägga till en ny mottagare behöver du antingen:

  • Vara inloggad med din internetdosa
  • Eller Ha ett Utökat Mobilt Bankid

Det finns två sätt att utöka sitt mobila Bankid hos Swedbank. Det första är med hjälp av din säkerhetsdosa och det andra sättet är att få ett Kodkort hemskickat till dig. Hur du hittar utökad användning är genom att gå till ”Övriga Tjänster” – ”Mobilt Bankid” – ”Aktivera utökad användning av Mobilt Bankid”.

Utökat Mobilt Bankid används i Swedbank för att kunna lägga till nya mottagare, höja din Swishgräns och godkänna autogiron när du är inloggad i banken med ditt Mobila BankID (dvs om du loggar in med dosa är detta inte något relevant).

Om du inte kan hitta din Swedbank dosa eller om batteriet är slut på din dosa (man kan bara byta batteriet på den nyaste versionen som är orange), då ska du istället gå till ”Övriga Tjänster” – ”Mobilt Bankid” – ”Hantera Kodkort”.

Här ser du alla kodkort du har eller har haft i historien. Kodkort tar några bankdagar att få hem! Så om du inte hittar ditt Kodkort:

  1. Då är det mest praktiska att spärra ditt gamla kodkort
  2. Sedan kontrollera din adress
  3. Klicka på ”Beställ”

Genom att först spärra det gamla kortet så tas det bort från systemet så att när du väl ska utöka ditt Mobila Bankid med Kodkort så kommer systemet att be dig att leta efter en kod på det nya kortet och inte ett gammalt som du inte har kvar. Det är ett litet tips för att inte skapa förvirring!

Annat sätt

Swedbank är också känd för att vara en av de bästa nätbankerna i Sverige. De har en fantastisk mobilapp med funktioner som fingeravtrycksinloggning eller Face ID-igenkänning om du använder en iPhone X.

  1. Logga in på ditt Swedbank-konto
  2. Välj Betaltjänster
  3. Välj Fakturabetalningar
  4. Klicka på Ny fakturabetalning och ange nödvändiga uppgifter, inklusive mottagarens namn, IBAN-nummer, belopp som ska betalas och referensnummer (valfritt).
  5. Klicka på Skicka betalning 
  6. När du har bekräftat betalningsuppgifterna kommer din faktura att betalas omedelbart.

Hur betalar jag en Klarna-faktura?

För att betala en Klarna-faktura klickar du helt enkelt på knappen ”Pay with Klarna Invoice” på fakturasidan. Du kommer att omdirigeras till vår betalningssida där du kan slutföra din transaktion. Du kan också läsa mer om Klarna Invoice genom att gå till: https://www.klarna.com/se/kundservice/hur-betalar-jag/.

Hur man betalar en internationell faktura

  • Vad är en internationell faktura?

En internationell faktura är en faktura som ett företag i ett land skickar till ett företag i ett annat land. Termen kan också avse alla typer av betalningar som görs över nationsgränser eller valutor, t.ex. penningöverföringar och onlinebetalningar.

Hur betalar man en internationell faktura? Det första man bör veta om hur man betalar en internationell faktura är att det inte finns någon universell metod.

*Du kan betala en internationell faktura med kreditkort, men det är kanske inte det bästa alternativet om du har många fakturor. Du kan också använda en onlinebetalningstjänst som PayPal eller Venmo eller Wise för att skicka pengar över gränserna.

Hur du betalar en faktura i tid – Tips

När du betalar dina fakturor i tid undviker du avgifter för sena betalningar och behåller en bra relation med dina leverantörer. Här är några tips för att betala fakturor i tid:

  • Betala dina räkningar så snart som möjligt. Om du har flera leverantörer och leverantörer är det viktigt att ställa in påminnelser i kalendern så att de inte hopar sig medan du arbetar med andra uppgifter.
  • Ställ in automatiska betalningar via internetbank eller kreditkortsföretag så att räkningen betalas automatiskt när den förfaller till betalning – inga fler glömda eller missade tidsfrister!
  • Se till att alla dina anställda förstår vikten av att betala i tid, särskilt om de själva är ansvariga för betalningarna (t.ex. löner).

Håll ett schema för dina fakturor

Om du vill få betalt är det viktigt att du är uppmärksam på dina fakturor. Du måste se till att du alltid betalar i tid och att du aldrig missar en betalning. Det sätt som jag gör detta på är att inrätta en återkommande fakturabetalning på mitt bankkonto som sker automatiskt varje månad innan fakturan förfaller. Varje månad när jag får en faktura loggar jag in på mitt konto, tittar på det nya kontoutdraget och klickar på ”betala”.

Slutsats

Vi hoppas att den här artikeln har gett dig en bättre förståelse för hur du betalar en faktura på de olika storbankerna. De resterande Internetbankerna på Nordea och SEB är liknande.

Därutöver har vi gett dig några användbara tips om hur du betalar dem i tid och hur du håller din ekonomi organiserad.

Har du några frågor till oss så är det bara att lämna en kommentar!


Nu när du har lärt dig allt om hur man betalar en faktura kanske du vill se:

1 svar på ”Hur man betalar en faktura”

Lämna en kommentar