Blockera YouTube annonser på Android [För 2022]

blockera YouTube annonser på Android

YouTube blir gradvis ett ”adtube” och det är inget roligt med det. Genom att uppmuntra de populära bloggarna att okontrollerat tjäna pengar på sina ansträngningar fick plattformen sina videoannonser ur handen. Inte ens tv tvingar oss att titta på fem reklamfilmer under en nyhet! Detta resulterar i en stor misstro som gränsar till rent hat: både de annonserade varorna och YouTube själv. Men vi är inte här för att moralisera eller lära annonsörer hur de ska göra sina affärer. Det vi kan ändra är antalet annonser vi ser när vi tittar på favoritprogrammen på YouTube. AdLock -teamet gjorde en rejäl undersökning för att ta reda på hur man blockerar annonser på YouTube. Låt oss gå igenom alla möjliga lösningar för att se vad som passar dig bäst.

Annonser som gör dig galen blockera YouTube annonser på Android

YouTubes ljudannonser: en ny nivå av irritation

Medan de fortfarande är i beta är YouTube ljudannonser något som är här för att stanna. Det är bara en tidsfråga när du kommer att stöta på en. 15 sekunder långa ”ljud plus bild” -annonser utformades för att nå dem som lugnt lyssnar på musik eller podcaster i bakgrunden. Inte konstigt, eftersom enligt den senaste informationen är över hälften av alla YouTube-frågor musikrelaterade. 

För att hålla detta tvivelaktiga initiativ igång kommer musik på världens bästa streamingtjänst att kategoriseras efter genrer och också sammanställas i spellistor eller samlingar. På så sätt kan annonsörer rikta in sig på de ljudannonser de köper. YouTube -marknadsförare ser detta som ett fantastiskt tillfälle att konkurrera med Spotify om annonsmarknadsandelen. Användare ser det som en annan anledning att överge plattformen.

Jag kan inte hoppa över annonser i YouTube -videor

” Inte en bugg men en funktion ” skulle en YouTube marknadsförare säga. Faktum är att annonser som inte går att hoppa över är ett relativt nytt annonsformat som introducerades först 2018 och sedan gradvis blev en ny normal. Dock inte för oss. Dessa annonser visas nu när som helst i videon och deras längd ökade från blygsamma 5 sekunder till enastående 20 sekunder på bara ett par år! 

Medan de delar de värsta förväntningarna på de överskridbara annonserna snart blir längre än själva showen, kritiserar användarna också kvaliteten på sådana reklamfilmer. Dåligt riktade, annonser berättar om hälsoriskerna med rökning när vi aldrig rörde en cigarett eller visar hemska närbilder av hudproblem för helt friska människor. Sådana bilder är inte trevliga att se och ja, du kan inte hoppa över dem längre heller.

Jag ser två annonser i rad

Om YouTube anställda någonsin bestämmer sig för att åtgärda detta skulle du se tre annonser i rad istället. Naturligtvis kom de med ett perfekt resonemang: användarna kommer att dra nytta av att deras video avbryts mindre ofta, så låt oss spela våra annonser back-to-back! Vilken vänlighet. Nu måste vi titta på två videor i rad först och sedan några fler mid-roll-annonser, tack, YouTube.

Åh, nämnde vi att en av två annonser i rad inte går att hoppa över? Du är välkommen, kära användare. Nästa gång kommer dina annonser att vara för evigt,och så vidare.

Hela musikvideon som en annons

YouTube har numera blivit en plattform där både fåniga annonsörer och mediokra musiker kan träffa varandra för att göra något riktigt hemskt. Såsom 3 till 5 minuter långa musikvideor som visades för publiken, som aldrig bad om det, som en pre-roll-annons. När man tittar på en av dessa kanske användaren tror att goda 15 sekunder långa reklamfilmer från förr i tiden inte var så illa. 

Du kanske tänker, vad är poängen med att visa mig detta om jag lyssnar på helt annan musik? Men de vet vad de gör. Fler åsikter från riktiga människor ger plats för dessa artister till toppen av alla listor och för deras marknadsförare – till de nya inkomstnivåerna. Vem bryr sig om publikpriset, egentligen. 

Främlingars YouTube -berättelser

YouTube Stories introducerades för inte så länge sedan. De syftar till att hjälpa YouTubers att fylla luckorna i deras innehållsplan och att glädja sina prenumeranter med korta uppdateringar, på ett sätt som Facebook eller Instagram gör. Inte en verklig annons ur teknisk synvinkel, en YouTube Story kan vara lika irriterande. Speciellt när det kommer oinbjudet, starkt marknadsfört i de bästa YouTube -traditionerna, från någon vi inte känner och på ett språk som vi inte ens talar! Det går inte att spela upp automatiskt (ännu), sådana berättelser rör användargränssnittet och ger ännu mer distraktion till att använda plattformen.

Uppgradera ditt YouTube -konto till Premium

Att mata användare med fler och fler annonser är en strategi som YouTube antog också av en annan viktig anledning. Förutom att tjäna pengar med att sälja annonsplatshållare, tvingar tjänsten oss att köpa en YouTube Premium-prenumeration. Tidigare känd som YouTube Red, är det en betald plan som erbjuder sina innehavare ett gäng värdiga funktioner som:

  • Annonsfri tittarupplevelse;
  • Offline-läge för de för nedladdade videorna;
  • Bakgrund och skärmavspelning;
  • Gratis YouTube Music -prenumeration;
  • Tillgång till YouTube Originals -program etc.

För bara 99 kr per månad verkar denna mängd fördelar vara en rättvis affär. Det som är orättvist är hur YouTube behandlar dem som inte vill eller kan betala detta belopp varje månad.

Använd en annonsfri webbläsare för att blockera YouTube annonser på Android

Tycker du också att det är lite för dyrt att betala för Premium? Här kommer vi till de alternativa sätten att stoppa YouTube -annonser på Android. Och den första, som inte kräver några investeringar alls, använder en annonsfri webbläsare. 

blockera YouTube annonser på Android

Annonsfria webbläsare omdirigerar hela trafiken via sina servrar så att användare inte kan riktas av marknadsförare som i de konventionella webbläsarsessionerna. Applikationer av denna typ är tillgängliga på både Google Play och tredjepartsappmarknader, och det finns ett stort urval av alternativ. Bland de mest använda och pålitliga finns Brave Browser, Bromite, AVG Browser, Ghostery Privacy Browser och så vidare. Det som är gemensamt för dem alla är en mängd olika funktioner, inklusive men inte begränsat till en tracker-blockerare, annonsblockerare, inbyggd VPN och inkognitoläge. Annonsblockeringsfunktionen för dessa webbläsare är vanligtvis tillräcklig för att njuta av YouTube -innehållet utan annonser och avbrott. 

Naturligtvis finns det också stora begränsningar. Dessa verktyg blockerar bara annonser i en webbläsarsession så att de inte kan hantera annonser i Android -appar och spel, inklusive YouTube -appen. Dessutom har de flesta av oss redan en favoritwebbläsare, full av bokmärken, sparade lösenord, tillägg och andra tecken på anpassning. Med en annonsfri webbläsare måste du börja justera allt igen, och för att vara rättvis erbjuder ingen av dem så många anpassningsfunktioner som konventionella webbläsare.


Nu när du läst om blockera YouTube annonser på Android:

Lämna en kommentar