Spider-Man: No Way Home Recension – Tom Holland svävar in i multiversum

Tom Holland ger sin mest innerliga prestation som Peter Parker hittills i det känslomässiga MCU-eposet, Spider-Man: No Way Home Recension.

Spider-Man: No Way Home Recension

I månader har hypen kring Spider-Man: No Way Home varit nästintill hysterisk och ofrånkomlig. Ända sedan det massiva cliffhanger-slutet på 2019 års Spider-Man: Far From Home, där MCU-versionen av J. Jonah Jameson både inramade Spider-Man för Mysterios död och samtidigt avslöjade hans hemliga identitet, har fansen undrat hur Peter Parker (Tom Holland) skulle möta den värsta möjligheten han kunde föreställa sig. Hur skulle han överleva att inte längre vara anonym? Läs inte mer om ni vill undvika spoilers!

Dessutom, vem är den här versionen av Jameson och varför spelas han av JK Simmons igen efter 14 år senare?

Det är ingen spoiler att säga – det finns i trailers, och de frågorna besvaras ganska snabbt under första akten av No Way Home. Med Peter efterlyst av polisen och hans täckmantel är sprängd, är hans värld nu vänd helt upp och ner. Faster May (Marisa Tomei), hans bästa vän Ned (Jacob Batalon), och hans livs kärlek, Michelle ”MJ” Watson (Zendaya) är också mitt i stormen av dålig publicitet. Så Peter gör det enda vettiga han kan komma på: Han ber en Avenger om hjälp. Men härnäst kommer massiva spoilers. You have been warned 😉

SPOILER TIME

Vad är storylinen?

SPIDER-MAN: NO WAY HOME tar upp ögonblicken efter slutet av förra filmen Far from Home, där J. Jonah Jameson avslöjade Spider-Mans hemliga identitet för hela världen. Halva världen hatar Peter och tror att han mördade Mysterio. Det här avslöjandet förstör livet för Peter Parker, MJ och Ned. Vilket till och med resulterar i att deras ansökningar till MIT får avslag.

Peter bestämmer sig för att gå till Doctor Strange och be om en trollformel. Det finns en, men den kommer att göra så att alla att glömmer vem Peter är. Det skulle bli som om han aldrig hade funnits. Medan de försöker ändra besvärjelsen för att utesluta Peters nära och kära, spårar saker och ting ur kontroll.

Besvärjelsen spräcker multiversum och spiller ut skurkar från Sonys tidigare fem Spider-Man-filmer som sträcker sig över nästan två decennier. Green Goblin (Willem Dafoe, som återger sin roll från Spider-Man). Doc Ock (Alfred Molina, Spider-Man 2), Sandman (Thomas Hayden Church, Spider-Man 3), Lizard (Rhys Ifan, The Amazing Spider-Man) och Electro (Jamie Foxx, The Amazing Spider-Man 2)). Varje skurk har ryckts upp från sitt ögonblick precis innan Spidey kom och får då en ny chans att hämnas på (en annan) Spider-Man, som då måste hitta dem och skicka tillbaka dem därifrån de kom.

Spider-Man: No Way Home Recension – Skurkarna får bra med Screen time

No Way Home njuter av att ta tillbaka dessa karaktärer. Varje skurk får sitt ögonblick i rampljuset (vissa kortare än andra), och långvariga Spider-Man-fans kommer att få en spänning av att få se Doc Ock krossa sig igenom en motorväg av bilar. En djävulskt flinande Green Goblin kacklande från scen till scen, eller Jamie Foxx’s Electro behöver inte vara en blå CGI Doctor Manhattan knock off.

Dafoe tar ledningen och studsar mellan sina vilda och vänliga personligheter utan att göra bort sig en ända gång även då det har gått 19 år sen sist! Molinas torterade vetenskapsman kämpar för att kontrollera sin skapelse som är okontrollerad.

Tom Holland som Spider-man

Spider-Man: No Way Home Recension

Huvudrollen i Watts trilogi är också tillbaka. Hollands syn på Peter är hans bästa hittills. Han hanterar den ökande vikten av att faktiskt behöva vara Spindelmannen väldigt bra. MJ och Ned är mer skilda från handlingen, även om Aunt May får strålkastarljuset i några av filmens tystare ögonblick med stor effekt.

Det hela är extremt roligt, men återkopplar till samma problem som alla Hollands filmer har haft: smörgåsbordet av skurkar är återigen andra karaktärers fiender som Peter bara råkar ta itu med, ungefär på samma sätt som Homecoming och Far From Home hade han städar upp Tony Starks röra.

Peter’s Inception liknande spegeldimensionsduell med Doctor Strange har nästan mer tyngd än några av skurkstriderna – åtminstone där vet Peter vad hans motståndare heter.

Faktum är att nästan alla filmens största känslomässiga beats förlitar sig på tittarnas kunskap om de tidigare fem Spider-filmerna, och försöker knyta en rosett på varje skurks berättelse förutom att erbjuda avslutning för karaktärerna i Tom Holland-trilogin som No Way Home skenbart är avsedd att avsluta. Det är mycket som händer.

Fantastisk användning SPIDER-MAN-FILM historia

Ändå är det svårt att bry sig för mycket om något av det när No Way Home väl når sitt steg. Karaktärer och cameos finns i överflöd av scener som känns konstruerade för att få fans att heja på bio. Det finns stora spoilers, punch-lines som faktiskt är plikttroget reciterade. Dessutom är den sista timmen är i princip bara ren utdelning för två decennier av Spider-Man-filmer. Hanterade också, med en överraskande mängd humor och hjärta trots några mörkare svängningar halvvägs. Oavsett om du är ett fan av Sam Raimi-, Marc Webb- eller Jon Watts-filmerna, No Way Home gör sitt bästa för att behaga. Det hela är mycket tillfredsställande för fansen. Även om det ibland kan kännas som att filmen handlar lika mycket om den konkurrerande studion Sonys och Disneys intressen eftersom det handlar om Spidey själv.

Är Spider-Man: No Way Home bra?

Denna Spider-Man- uppföljare har alla nödvändiga ingredienser för en förstklassig superhjältefilm. Inklusive munterhet och hjärta, action och ångest, och några glada överraskningar. Det finns så mycket i Spider-Man: No Way Home att försöka att inte förstöra, men med tanke på att de tre Tom Holland Spidey-filmerna alla spelar på ordet ”hem”, innehåller även titeln några ledtrådar. I grunden handlar filmen om familjer. (Inklusive de ”hittade familjerna” vi skapar längs vägen), och göra rätt saker och hjälpa till. Peter fattar ett högst ovanligt beslut i berättelsen, och styr bort från det som kan vara det ”normala” valet i en serietidningsberättelse och väljer något mer okonventionellt. Kanske till och med ofilmiskt, eftersom det är det rätta att göra.

Doctor Strange är också en välkommen syn efter att ha hamnat på sidan för de flesta av Avengers: Endgame. Förhållandet mellan honom och Spider-Man/Peter skiljer sig mycket från den senares dynamik med den bortgångne Tony Stark. Strange är inte en mentor eller fadersgestalt för Peter som Tony var, men de är inte riktigt jämställda heller. Vanligtvis tror Strange att han vet bättre än den unga gymnasieeleven. Och ett tag verkar det som om han har rätt, till Peters bestörtning.

Kärnan i det hela är Hollands fantastiska prestation, och vi hoppas innerligt att han inte kommer att lägga på sina web-shooters efter detta. No Way Home innehåller Hollands bästa verk som Peter och Spidey hittills, med filmen som driver honom mot känslomässiga ytterligheter som han aldrig tidigare har berört. Hans kemi med Zendaya och Batalon är också mycket verklig. Zendaya utstrålar mycket värme här samtidigt som hon och Batalon också ger mild komisk lättnad.

Håller handlingen? – Spider-Man: No Way Home Recension

Handlingen i filmen är på samma sätt fantastisk. Du känner det verkligen i synnerhet under Spideys första strid med Doc Ock. Den klimatiska konfrontationen träffar likaså oväntade känslomässiga beats som får saker att fulla cirkel för Hollands Spider-Man. Det finns också en verklighetsförböjande sekvens med Doctor Strange som känns som att den har hoppat av sidorna i ett av deras många team-ups. Faktum är att mycket av No Way Home, med sina många skurkar, ger sig in i magi och multiversum konstigheter, och allvarliga karaktärsmotivationer, lutar sig åt sina serierötter mycket mer än vad Spider-Man: Homecoming och No Way Home gjorde tidigare.

Ändå låter filmskaparna inte saker bli predikande eller självgoda. Det finns gott om tid för några av de roligaste bitarna av dialog i någon av Marvel-filmerna hittills, såväl som stunder av obestridlig värme mellan karaktärer som har blivit så lugnande bekanta. Föga överraskande är Spider-Man: No Way Home också tekniskt suverän, med spännande effektsekvenser, expertfilm och en andlös musikmusik. (Det är fortfarande lite stökigt här och där och kan inte riktigt nå den bländande perfektionen av den tematiskt liknande Spider-Man: Into the Spider-Verse, men vad kan det?) Sammantaget, detta 27:e bidrag i Marvel Cinematic Universe känns på något sätt som en del av ett fantastiskt Spider-Man TV-program, byggt på karaktärer vi verkligen bryr oss om, vars prövningar och vedermödor verkligen påverkar.

Se också:

4 svar på ”Spider-Man: No Way Home Recension – Tom Holland svävar in i multiversum”