Öppet köp – Skicka inte på reparation!

Har du en ny TV som inte fungerar? Det finns bättre lösningar än att skicka den på reparation. Öppet köp kommer att lösa din problematiska situation.

Det kan hända att du köper en ny TV på Elgiganten, NetOnNet eller Media Markt som har problem. Skärmen kanske inte funkar eller så kan det finnas pixelfel, att den inte startar. Ja, det kan vara vad som helst. Det är då viktigt att se hur lång tid det har gått från inköpsdatumet.

Om du har köpt den hos en stor återförsäljare, erbjuder de oftast öppet köp. Bytesrätt är ännu mer förekommande nästan praxis för alla stora kedjor. Öppet köp kan ha lite olika regler för hur lång tid det får ha passerat. Så kolla upp dina rättigheter snarast! Det brukar vara mellan 14 till 30 dagar som öppet köp kan gälla i butik mot uppvisande av kvitto och original emballage. Du kommer då kunna begära pengarna tillbaka eller kräva en ny TV. Ny TV är ju egentligen vad vi alla vill ha.

Se också bästa betalningssättet att spara pengar när du köper TV

Hur lång tid har gått? 10 dagar?

Om bara 10 dagar har gått så ska du definitivt gå tillbaka till affären och kräva en ny TV. Detta är det absolut bästa sättet. Det löser alla problem. Ta med dig original emballage och kvitto och få en ny TV som du kan njuta av i soffan hemma.

15 dagar exakt

Då får du gå och höra med affären om de är schyssta nog att ge dig samma rättigheter som om det hade gått fjorton dagar. Det kan gå i vissa fall.

Se också: OLED Burn-In: Hur orolig ska du vara?

När öppet köp är slut

Öppet köp inte reparation tv

När öppet köp tiden är ute så finns möjligheten för reparation. TV:n plockas upp eller skickas direkt till verkstaden som kommer att se till att den blir reparerad. Det finns olika typer av reparationer:

  • Hemreparation är en typ men mindre vanlig i och med Corona pandemin.
  • Pick-up and Repair, är den andra där de hämtar upp TV:n, reparerar och sen skickar tillbaka. Kunden ska inte stå för några av kostnaderna. Oftast går gränsen för hemreparation vid 55 tum.

2 svar på ”Öppet köp – Skicka inte på reparation!”

Lämna en kommentar