Kontrastförhållande på TV – Förklarat

Kontrastförhållande en översikt

Enkelt förklarat är kontrastförhållandet på en TV ett mått på skillnaden mellan två färger som TV:n kan producera. Med de två färgerna menar man, de ljusaste och mörkaste färgerna som en TV kan producera. Med detta i åtanke är det viktigt att komma ihåg att det inte finns något officiellt sätt att mäta kontrastförhållandet. Endast preferenser inom branschen. Detta förklarar varför en TV du tittar på kan ha ett kontrastförhållande på 1 000 000: 1, men en annan TV till samma pris bara har ett kontrastförhållande på 500 000: 1.

Med det sagt har jag listat några typer av kontrastförhållanden nedan för att visa hur många olika versioner ett företag kan använda jämfört med ett annat. Ofta listar tillverkare den bästa över den mest exakta. Givetvis får de göra detta eftersom det är något de mäter.

Kontrastförhållande på TV
Bildkredit: Samsungdisplay

Typer av kontrastförhållanden


Färgkontrast: Färgkontrast förekommer ofta i det elektroniska displayfältet är färgskillnaden.

Helskärmskontrast: Det aktiva området på skärmen är ofta helt inställt på ett av de optiska tillstånd för vilka kontrasten ska vara, t.ex. helt vit (R = G = B = 100%) och helt svart (R = G = B = 0%).

Full-Swing-kontrast: När ett testmönster omfattar det helt ljusa tillståndet (fullvitt, R = G = B = 100%) och det andra ett helt mörkt tillstånd (fullsvart, R = G = B = 0%) den resulterande kontrasten är full-swing-kontrast.

Statisk kontrast: När luminans och / eller kromaticitet blir mätt innan det optiska svaret är stabiliserat till ett stabilt steady-state. Då har någon form av övergående kontrast blivit mätt istället för den statiska kontrasten.

Övergående kontrast: När bildinnehållet förändras snabbt och förhindrar en stabil kontrast.

Dynamisk kontrast: En teknik för att utöka kontrasten hos LCD-skärmar.

Dark-Room Contrast: Det mörka tillståndet på displayen som testas får inte förstöras av ljus från omgivningen.

Omgivningskontrast: Kontrasten som kan upplevas eller mätas i närvaro av omgivande belysning kallas snart omgivningskontrast.

Samtidig kontrast: När ett testmönster visas som innehåller områden med olika luminans och / eller kromatisitet. (Schackbräda)

Successiv kontrast: När kontrast upprättas mellan två optiska tillstånd som uppfattas eller mäts efter varandra kallas denna kontrast successiv kontrast.

Se också:

Beräkna kontrastförhållande på TV

Många tillverkare kommer sannolikt att använda Full On / Full Off-metoden för att mäta ett kontrastförhållande. Detta kommer att mäta det dynamiska kontrastförhållandet för TV-skärmen, men såvida man inte använder ett perfekt rum kommer det att leda till några felaktiga mätningar. I grund och botten är det som sker lika mycket ljus som studsar från skärmen till visningsområdet. När den går tillbaka blir ljuset registrerat i ljusare (vita) och mörkare (svarta) mätningar. Mycket enkelt och rakt framåt. Detta representerar dock inte bäst en tittupplevelse som du själv skulle ha.

Ett annat sätt skulle vara American National Standards Institute-metoden eller ANSI-metoden. Det här är den metod som jag föredrar att använda eftersom den bäst representerar hur du kommer att se din TV på rätt visningsavstånd och betraktningsvinkel. En checkerboard-bild blir skapat till skärmen eller TV: n för att bli producerat. Detta är viktigt att komma ihåg. För istället för att testa det reflekterade ljuset som studsar blir ljusare (vit) och mörkare (svart) färger registrerat samtidigt. Detta ger en mer realistisk kontrastförhållande, men precis som metoden Full On / Full Off måste visningsområdet vara oförändrat. Ännu mer eftersom mätningen sker samtidigt och det inkommande omgivande ljuset måste vara oförändrat.


Läs även om:


Dynamisk kontrastförhållande på TV förklarat

Dynamiskt kontrastförhållande (DC) eller Advanced contrast ratio (ACR) är mycket nyare än de andra typerna av kontrastförhållanden som du kan mäta. För att ytterligare förklara varför det dynamiska kontrastförhållandet är viktigt måste du förstå varför det är annorlunda.

När ett behov av en mörkare bild eller scener görs känd för TV: n kommer TV: n att underlätta bakgrundsbelysningslampan som hjälper till att producera färgerna och intensiteten i dessa färger. Samtidigt görs detta överföringen via LCD-panelen förstärks av TV: n. Detta kommer i sin tur att hjälpa TV: n att producera ett kontrastförhållande som mer liknar ett statiskt kontrastförhållande. Detta är fördelaktigt när du tittar på skärmen eller TV: n i ett mörkare rum, men undergången är att en mörk bild eller scen med en ljus bild i mitten kan ha den ljusa bilden överexponerad. Det kommer att leda till en blommande effekt och få bilden att se sub-par jämfört med dess genomsnittliga prestanda.

Före dynamiskt kontrastförhållande och efter dynamiskt kontrastförhållande

Varför är det här viktigt? Det dynamiska kontrastförhållandet är ofta ett mycket högre tal än det statiska kontrastförhållandet. Så ofta kommer tillverkare att annonsera för det dynamiska kontrastförhållandet som är 1 000 000: 1 jämfört med ett statiskt värde som är 10 000: 1, men i verkligheten producerar de båda visuellt liknande bilder och scener i samma ljusstyrka.

Statisk kontrastförhållande på TV förklarat

Vid marknadsföring eller reklam för en TV: s kontrastkvot mäts alltid TV: n under de mest idealiska förhållandena i fabriken. Detta innebär att skärmen eller TV: n kommer att omges av mörker utan inkommande ljus. Ofta om och om igen så att tillverkarna kan marknadsföra och annonsera högsta möjliga antal för kontrastförhållandet på TV: n.

Även om du i de flesta situationer, till exempel din när du läser den här artikeln, är tittarupplevelsen mycket annorlunda. Du kan ha dina fönster öppna eller kanske du behöver fixa dessa persienner. Hur som helst kommer lite ljus in och det ändrar kontrastförhållandet drastiskt. Det är därför även om en filmprojektor med ett kontrastförhållande på cirka 500: 1 ser fantastiskt ut. Inget inkommande ljus och omgivet av mörker. För att utöka det har många LCD-skärmar för datorer ett kontrastförhållande på cirka 1000: 1 medan ett bra antal för en TV är cirka 2900-3000: 1.

Slutsats

Kontrastförhållande är ett mått på skillnaden mellan två färger. Den ljusaste och mörkaste. Det finns dock många sätt att mäta detta, de vanligaste är Dynamic Contrast Ratio (DC) med Full On / Full Off-metoden och Statisk Contrast Ratio med ANSI-metoden som är min föredragna metod för att mäta kontrastförhållanden.