Är Nio aktien köpvärd nu? – Läs hela analysen

Många har sålt av Nio-aktien (NIO) kraftigt, tillsammans med andra elbils-aktier, eftersom den försämrade globala chipbristen tvingar Tesla i Kina att pausa produktionen i sin fabrik. Är Nio-aktien ett köpvärd just nu?

Nio rusade under 2020, växte försäljningen av sina lyxiga elektriska stadsjeepar och comeback från att nästan ha gått i konkurs. Den kinesiska elbils-marknaden startade starkt i år, och avslöjade sin första elektriska sedan och gav en enorm försäljningsvinst i januari. Sedan såldes elbils-aktier av väldigt mycket, tillsammans med Tesla aktien, världsledande inom elbilar. Nio-aktien har nästan halverats i värde sedan den högst uppnådde 66,99 dollar den 11 januari.

År 2020 fördubblade Nio elbils-försäljningen till 43 728 fordon. Vissa analytiker förväntade sig att det skulle uppnå 100 000 i år, eftersom det utökar tillverkningskapaciteten.

Du kanske också är intresserad av:

Bildkredit: Nio

Den hausseartade utsikten dämpar lite. På fredag sänkte Nio sin försäljningsprognos för första kvartalet med 500-1 000 fordon till 19 500, vilket binder en produktionsslag till chipbristen. Från och med den 29 mars kommer Nio att avbryta arbetet på en fabrik i Kina i fem dagar. Nio är redo att rapportera Q1-försäljningen nästa vecka.

Nio teknisk analys av aktier

En breakout i februari efter en post på 57.30 dollar misslyckades, och det finns ingen ny köppunkt i sikte, enligt MarketSmith-diagramanalys. Elbils-aktien närmar sig 200-dagars genomsnittet efter att ha underskridit sin 50-dagars linje.

26 mars vid stängning, Bildkredit: Investors

Den relativa styrkan för Nio-aktien steg kraftigt större delen av 2020. Den har sjunkit kraftigt i år. En stigande RS-linje betyder att ett aktie överträffar S&P 500-indexet. Det är den blå linjen i diagrammet.

Nio-aktien börsnoterades klockan 6 i september 2018. Den nådde ett bottenvärde på 1,19 dollar i slutet av 2019 på grund av försäljnings- och likviditetsproblem. Aktierna ökade 2020 med en ”rebound” i elbils-försäljningen.

Aktier tjänar en svag IBD Composite Rating på 60 av 99. Ratingen kombinerar viktiga grundläggande och tekniska mått i en enda poäng. Men en 99 RS-betyg av 99 överstiger de 80 eller högre som investerare i topptillväxtaktier skulle vilja se.

Nio-aktiens har haft måttlig försäljning av institutionella investerare under de senaste 13 veckorna. Nio har anständigt institutionellt stöd: 713 fondägda aktier från och med december. Faktum är att Nio visar åtta fjärdedelar av stigande fondinnehav, enligt IBD Stock Checkup-verktyget.

Nio – Vinst och grundläggande analys

När det gäller nyckelintäkter och andra grundläggande mått saknar Nio dessa. Det är ett ungt och snabbt växande företag som fortfarande är vinsthungriga.

Nio-aktien tjänar en EPS-betyg på 50 av 99 och en SMR-betyg på D, på en skala från A + till en värsta E. EPS-betyg jämför ett företags vinsttillväxt jämfört med andra företag. SMR Rating mäter försäljningstillväxt, vinstmarginaler och avkastning på eget kapital.

Den 1 mars levererade Nio en större förlust än förväntat för fjärde kvartalet. Nio förlorade 0,14 dollar per aktie eftersom intäkterna mer än fördubblades till 1,02 miljarder dollar. Kvartalet över kvartalet såg Nio att fordonsmarginalerna växte och kontanterna nästan fördubblades. Medan intäkterna förblir svårfångade minskar förlusterna.

Analytiker förväntar sig att Nio kommer att dela upp förluster till 0,42 dollar per aktie under hela 2021 från 0,66 dollar 2020. Intäkterna ses mer än fördubblas till 5,23 miljarder dollar 2021, enligt Zacks Investment Research. Det förväntas minska ytterligare 75 % per aktie 2022 då intäkterna stiger med 80%.

Under innevarande kvartal varnade Nio för långsammare tillväxt på grund av chipbristen. Den 2 mars, innan chipbristen förvärrades, sa Deutsche Banks analytiker att Nio var på väg till en milstolpe på 100 000 leveranser 2021.

Nio är inte ensam. Bristen har drabbat Tesla, Volkswagen, General Motors och Ford också.

Fem analytiker på Wall Street värderar Nio-aktier ett köp, fyra har ett innehav och ingen har en försäljning per Zacks.

Kina elbils-försäljning, konkurrens växer

Under första kvartalet 2020 sjönk Nios försäljning då coronavirus utbrottet i Kina höll köparna borta. Men försäljningen återhämtade sig snabbt, mer än fördubblades för hela året.

Försäljningen avtog i år till 5 578 fordon i februari från 7 225 fordon i januari, mitt under nyårsferien. På årsbasis ökade Nios försäljning med 352 % i januari och 689 % i februari. Medverkande Kina elbils-startups Li Auto (LI) och XPeng (XPEV) avtog också i februari efter stora försäljningsvinster föregående månad.

I takt med att elbils-konkurrensen intensifieras har Nio-aktier och Kina elbils-aktier kommit under press, enligt Deutsche Bank.

I januari lanserade Tesla sin tillverkade Shanghai-modell Y, en något billigare rival till Nios nya elektriska crossover EC6. Under mars kommer Volkswagen (VWAGY) att börja leverera den billigare, Kina-tillverkade ID.4. Ford kommer också att tillverka Mustang Mach-E elektrisk crossover i Kina för konsumenterna där.

Dessutom planerar den kinesiska biljätten Geely och teknikjätten Baidu (BIDU) att gemensamt bygga elbilar. Apple (AAPL) -leverantören Foxconn ser också på elbils-marknaden. Geely lanserade precis ett nytt lyx elbils-märke, kallat Zeekr.

Samtidigt har Kinas BYD (BYDFF) gjort ett stort lyxigt tryck med Han elektriska sedan. BYD, med stöd av Berkshire Hathaway (BKRB) chef Warren Buffett, är en av världens största tillverkare av el- och batteri.

Nios utökade kapacitet i Kina, samtidigt som man vill lansera i Europa senare i år. Tesla vill också expandera på den europeiska marknaden, vilket överträffade Kina inom elbils-försäljning förra året.

Investeringar i kinesiska företag medför betydande risk för osäkerhet i lagstiftningen. Kina sänkte elbils-subventionerna med 20% i början av 2021, ett drag som kan påverka Nio. Medan regeringen försöker avvänja konsumenter från subventioner som säljer juice, minskade tidigare nedskärningar elbils-inköp.

De som backar Nio är Baidu och Tencent (TCEHY). Och Alibaba (BABA) investerade i XPeng.

Utsikter för Nio, elbils-aktier

När elbils-striden värms ut expanderar Kinas Nio, Li Auto och XPeng verksamheten för att avvärja Tesla på hemmaplan.

Nio vill öka elbils-produktionskapaciteten till 10 000 enheter per månad under andra halvan av 2021. Den förväntar sig att nå 150 000 enheter per år under första kvartalet 2022. För närvarande är den begränsad till 7500 enheter per månad på grund av chipbrist och robust efterfrågan på sina nya batterier med längre räckvidd.

Analytiker är hausse om både försäljning av elbil i Kina och global försäljning av elbil, vilket är positivt för Nio-aktien.

År 2021 förväntas elbils-försäljningen öka med mer än 30% till 1,8 miljoner enheter i Kina, enligt China Association of Automobile Manufacturers. Globalt förväntas elbils-försäljningen öka med 70% 2021, enligt IHS Markit.

Tillväxtdrivare för Nio inkluderar nya och kommande elbilar, inklusive EC6 elektriska crossover och ET7 elektriska sedan. ET7 kan vara den första EV som erbjuder ett solid state-batteri – och 600 mils räckvidd. Under tiden sätter Nio batteribyte-teknik i centrum för sin affärsmodell.

2020 lanserade Nio en prenumerationsplan för batterier. I grund och botten säljs bilen och batteriet separat. Användare kan köpa Nio EVs utan batterier till ett lägre pris och ”hyra” batterier mot en månadsavgift. De har också möjlighet att byta bilbatterier beroende på deras behov.

Mer än hälften (55%) av kunderna valde BaaS i februari, en ökning från 35% i november. Så småningom förväntar sig Nio också att generera återkommande programvaruprenumerationsintäkter från sitt autonoma körsystem.

Dessa drag återspeglar en anmärkningsvärd resa. Nio grundades 2014 och hade liten erfarenhet av fordonstillverkning när den kom på plats. Men det lovade en ljus framtid. Dess kinesiska namn, Weilai, betyder ”blå himmel kommer.”

Till skillnad från Tesla tillverkar Nio inte sig själv. Det samarbetar med Jianghuai Automobile Group för att bygga sina lyxiga elektriska stadsjeepar.

Nio’s konkurrenter

Nio-aktier tillhör industrigruppen för biltillverkare. Autotillverkning rankas som nummer 104 av 197 branschgrupper spårade av IBD.

Flera nya elbils-aktier uppstod i Teslas kölvatten. Dessa aktier inkluderar Nikola (NKLA), Workhorse Group (WKHS) och Hyliion (HYLN). De inkluderar också Kinas Nio, Li Auto och XPeng.

Dessutom går flera äldre biltillverkare all-in på elfordon. GM, Ford och Volkswagen har stora planer för elbils-produktion och försäljning i Kina. Till och med den italienska superbilstillverkaren Ferrari (RACE) ser en övergång till hybridelektrisk rörlighet.

Vid något tillfälle kan stigande elbilar överträffa den totala efterfrågan och pressa försäljningen och priserna. För elbils-lager är leveranser av batterier och batterimetaller en annan fråga. Stigande kostnader för batterimaterial kan stoppa den kraftiga nedgången i batteripriser de senaste åren.

Är Nio Aktien köpvärd nu?

Ur ett grundläggande perspektiv förbättras Nio:s finansiella tillstånd efter att skuld- och likviditetsfruktan slog mot aktier. Nio avvärjer förluster samtidigt som den levererar enorm tillväxt.

Utsikterna för Nios försäljning och den totala elbils-försäljningen verkar robusta. Efter robust försäljning i Kina lovar Nios planer på att expandera internationellt mer banor för tillväxt.

Dessutom har Nio innovativ batteriteknik. Men elbils-krigarna värms upp, eftersom äldre bil- och teknikjättar ökar eller går in i spelet. På kort sikt bromsar krisutbudet Nios tillväxtplaner.

Ur ett tekniskt perspektiv finns elbils-aktien på en björnmarknad. Det kan ta ett tag innan ett nytt mönster eller köppunkt dyker upp. RS-linjen släpar efter ett starkt rally förra året.

Slutsats: Nio-aktier är inte ett under ett köpläge just nu. Titta efter support vid 40-veckorslinjen, eller att ny bas blir bildad.

Notera att detta är vår analys av ämnet, och skall inte ses som en köp-eller säljrekommendation, utan ska ses som vår åsikt. Gör alltid er egen analys innan era investeringar.


Andra relaterade artiklar:


2 svar på ”Är Nio aktien köpvärd nu? – Läs hela analysen”

Lämna en kommentar